čtvrtek 17. listopadu 2016

VEGE máma: Snažím se být tou nejlepší verzí maminky


Střelená, usměvavá, pozitivní, inspirativní žena, ale hlavně milující a kontaktní máma. To je Denisa Janešíková alias VEGE máma. Před více jak rokem založila na Facebooku stránku, na které zapisuje své myšlenky a postřehy ze života. Píše o kontaktním rodičovství, o veg stravě v období těhotenství, kojení a u dětí, vše založené na jejích zkušenostech. S Deniskou a její dcerou Ninou jsme se potkaly v jedné krásné vile při její návštěvě Prahy.

Zkus se nám pár věty představit. Kdo je vlastně VEGE máma?
Jmenuji se Denisa, je mi 24 let a pocházím ze severní Moravy. VEGE máma je vlastně taková bublina, co se nade mnou stále vznáší a pomáhá mi se každý den stávat tím, kým chci v oblasti mateřství být. Je to vlastně taková nějaká moje modla, ke které vzhlížím, když se na chvíli ztratím sama v sobě a nevím, co a jak dál dělat. VEGE máma sdílí jak své životní zkušenosti, tak i vše, s čím souzní a co by chtěla předat světu... A jak vlastně vznikla stránka? Jelikož jsem v počátcích těhotenství cítila samotu a prázdnotu ve svém životě, chtěla jsem se více propojit se světem, s ženami a maminkami, s kterými bych si mohla sdílet zkušenosti a informace, a to nejen o těhotenství a mateřství. VEGE máma je sice jen stránka na FB jako tisíce jiných, ale neuvěřitelně mi pomohla v časech těžkých a díky ní si mohu připomínat to, kým jsem a kým chci být. A tím inspirovat další a další ženy.

Jaká jsi byla před mateřstvím?
Před mateřstvím obecně jsem byla dost divoká, neklidná, všude mě bylo plno, pořád samá párty, alkohol, kouřila jsem, neřešila jsem moc svoje zdraví. Byla jsem strašně střelená a nestálá jednotka. Až poslední měsíce před otěhotněním jsem tak nějak zvolnila tempo. Ustálila jsem se, své tělo, a asi jsem se už podvědomě připravovala na to, co přijde.

Jaké superschopnosti si myslíš, že mámy mají?
Ženy obecně mají tu superschopnost vytvořit život. Ve svém těle. Je to neskutečný zázrak a žena, která se do toho celá ponoří, se dostane k úplně novým emocionálním úrovním vnímání. Další superschopnost je ta, že se dokáže její tělo úplně přenastavit a vytvářet najednou mnohem více krve, přenášet živiny k děťátku, a to vše během celých 9 měsíců, a také poté, kdy žena kojí a veškeré výživové spektrum se vytváří v jejích ňadrech. A co teprve porod sám o sobě, takový zápřah pro tělo by málokdo ustál, tu bolest. A neposlední superschopností mámy je určitě ta bezbřehá a bezpodmínečná láska ke svému děťátku. Málokdo se nad tím pozastaví, je to přeci normální. Ale měly bychom si tohoto daru vážit!

V čem je tvoje výchova Niny jiná než u většiny maminek?
Snažím se být tou nejlepší verzí maminky, kterou si pro ni představuji. Nezlobím se na ni za to, že má své potřeby. Naplňuji je všechny do poslední, dokud mě potřebuje. Naslouchám ji, nesnažím se pochopit každou situaci, prostě tam jen někdy tak JSEM. Kolikrát mi naběhnou staré programy v hlavě a jsem děsně netrpělivá. Každou situaci ji vysvětluji, měly jsme těžké období, které ona nemohla nijak ovlivnit, tak jsem se ji svěřovala se vším, co se děje, jak se cítím a překvapovalo mě, jak je vnímavá. Beru ji jako sobě rovnou, ne jako někoho, koho musím učit a připravit na svět, protože je neschopná žít. Ne. Já ji jen něco ukážu, provedu a půjdu jí příkladem. A v tom samozřejmě bude hrát velkou roli i můj vztah k etice a ekologii.

Jaké bylo tvé veg těhotenství?
Až na přístup některých lékařů, strašáky ze všech stran a neustálá vyšetření, krevní odběry atp. bylo úplně úžasné. První měsíce jsem měla nevolnosti, srovnatelné s těžkou kocovinou, která trvala 3 měsíce. Řešila jsem je po svém a snažila si ulevit, jak to jen šlo. Jedla jsem převážně zdravě a výživně, cpala do sebe superfoods, dokonce jsem zhubla v prvních 2 měsících, ale to se pak velmi rychle nabralo zpátky. A měla jsem neustále chuť na hranolky a pivo. Pila jsem hodně zeleninové a ovocné šťávy, smoothies všeho druhu, chodila jsem na procházky i po horách, potápěla se v moři, bylo to úžasné období. Odmítla jsem užívat Utrogestan v prvních měsících (prášky na udržení plodu v těle – bylo mi tak řečeno), dále veškeré vitamíny a doplňky stravy pro těhotné. I přes to všechno byly krevní testy (pro jistotu a nedůvěru jednoho z lékařů provedené dvakrát) perfektní a těhotenství probíhalo bez problémů.

Na co je podle tebe dobré si dát pozor ve výživě v období těhotenství a kojení?
Na základní mikroživiny, a to hlavně na železo (které chybí všem ženám bez rozdílu, jestli jsou veganky, vegetariánky nebo jsou na klasické konvenční stravě), dále na vápník, kyselinu listovou, selen, zinek a vitamín D. Co se týče suplementace, od 4. měsíce těhotenství jsem si raději pořídila B12, kterou jsem ani nedobrala. Dle krevních testů jsem jí měla dostatek. Zvýšila jsem mírně příjem bílkovin a začala zařazovat zdravé tuky do stravy – avokádo, konopná semínka, konopný olej a lněný olej i lněná semínka. Během kojení je důležité přijímat dostatek bílkovin, ale bohužel ne z luštěnin, které mohou nadýmat. Bílkoviny jsem doháněla díky tofu, pohance, quinoi, konopí a celozrnným obilovinám. Vápník jsem přijímala z tahini, máku a rostlinných mlék obohacených o vápník. Železo si pravidelně dávám ráno v podobě snídaně plné goji, sušeného ovoce všeho druhu a někdy i melasy s citrónovou šťávou (vitamín C je nezbytný při vstřebávání železa z rostlinných zdrojů). Nejdůležitější je se nebát a zjistit si vše potřebné, být v klidu a nenechat se zastrašovat!

Jaký svět by sis pro Ninu představovala?
Ach, svět plný zeleně, bohatý na faunu, čisté oceány plné ryb, rozkvetlá města… A v nich lidé inteligentní, kreativní, soběstační, soucitní. Představuji si města, kde všude možné, kde se dá, jsou svislé i horizontální záhonky využité k pěstování vlastního ovoce, zeleniny a bylin. Vymizelo by monokulturní zemědělství. Po ulicích už nejezdí tisíce aut, ale elektrovlaky od Tesla motors, jen místy vidíme elektromobily. Lidé využívají této dopravy nebo chůzi či jízdu na kole. Nevidím žádné jaderné, větrné, ani vodní elektrárny, volná energie je přístupná všem a zadarmo. Neexistuje žádný ropný ani důlní průmysl, velkochovy, Monsanto. Lidé si začnou více vážit svého domova, planety Země.

Mateřství je hodně časově náročné, ale... Kdybys měla více prostoru a času, co bys dělala? Co Tě nejvíce naplňuje?
Šla bych do kuchyně, uklidila ji, uvařila, uklidila tunu oblečení z… všude, vyžehlila… Ne, to byl vtip. Ne, nebyl. :) Ale když už je řeč o tom "volném čase", tak když je prostor poslouchat ticho a můžu být jen sama se sebou, tak to využívám k četbě, poslechu hudby, cvičení jógy, tanci se sluchátky po celém pokoji, běhu, teď i plavání. Když mám jakože "úplně volno", tak si ráda zajdu do kina, divadla, na koncert. Ale co se týče mého pracovního naplnění, tak úplně nejraději něco tvořím. Ať už v kuchyni (nabízím cateringy, svatební i narozeninové dorty, cukroví), nebo se třeba teď chci pustit do knížky a připravuji scénáře pro pár videí. Už si dokonce sepisuju a sbírám materiály na přednášky VEGE mámy. Ach jo. Ačkoli toho moc nenaspím a mé největší přání je spát aspoň 4h v kuse, z volných chvil dělám naschvál úplný chaos a zahlcuju se vším, aby mě náhodou trocha nudy nezabila. :)

Máš představu, kde bys chtěla být za 5 let?
Těším se, až si tohle po sobě za těch 5 let přečtu a budu se smát. Mým největším snem je cestovat, jezdit s karavanem po Evropě, mít práci, kterou můžu dělat, odkud se mi zamane, a přitom všem mít s sebou Ninečku a ukazovat jí všechny krásy světa. Když na to pohlédnu bez růžových brýlí, tak bych mohla dělat vlastně cokoli, našetřit si vždycky něco do zálohy a s tím cestovat. Chtěla bych inspirovat lidi, ať už by to mohlo být jen tím, jak žiji, tak i tím, co budu v budoucnu dělat.

Máš poselství pro další nejen vegemaminky?
Rozhodnete-li se už na základě čehokoli býti maminkami, přivést na svět novou bytost, přijměte posléze vše, co to obnáší. Přijměte tu plnou odpovědnost za své chování, za zdraví duševní i fyzické svých dětí, přijměte tu určitou nesvobodu a omezení vašeho prostoru a času. Ve chvíli, kdy i s tou nekonečnou bezpodmínečnou láskou a nepopsatelným štěstím přijmete i tu druhou tvář mateřství, budete si moci plně užívat radosti v roli maminky.










Žádné komentáře:

Okomentovat