neděle 23. dubna 2017

Den pouze na šťávách



Rozhodl jsem se - trochu i na základě filmu Fat, Sick & Nearly Dead - na jeden zkusit, jaké by to bylo žít pouze na ovocných a zeleninových šťávách. Od mamky máme už nějakou dobu půjčený odstředivý odšťavňovač Phillips o výkonu 700 W a na sobotu nebyly žádné plány, takže mi v tom nic nebránilo. Pouze na rozdíl od šnekového není moc vhodný na měkčí ovozel a saláty, takže jsem jel více ovoce, než by tomu bylo v ideálním případě (hlavně v první části dne), a k tomu hlavně kořenovou zeleninu. K tomu jsem pil různé bylinkové čaje, jak mám ve zvyku. Celkově jsem tak během dne přijal něco mezi 3,5 až 4 litry tekutin.



Den jsem začal vyspalej až někdy v 10:00 smoothiečkem ze stolního mixéru, na které následovaly už pouze šťávy z odštavňovače (fotky na úvodce odpovídají pořadí, jak šly po sobě). A to proto, že jsem se chtěl nastartovat něčím hutnějším a vydatnějším. Namixoval jsem si tedy velkou hrst (mražených) jahod, 1 banán, 2 kiwi, 4 lžičky lněných a 4 lžičky dýňových semínek a 300 ml vody. Vzniklo tak nejhutnější "jídlo" onoho dne. 





Poté, asi hodinu a půl na to, následovala šťáva ze 2 jablek, 1 pomeranče a 2 mrkví. Množství bylo obdobné jako po celý den – jedna 350ml sklenice z IKEA. Osvěžující a v lepší formě, neboť nemám tolik rád hutné šťávy/smoothie.








V jednu hodinu odpoledne následovala obdobná šťáva, nyní ze 2 jablek a 3 mrkví. Mezitím jsem vypil dva čaje, takže žízeň jsem rozhodně neměl, ale hlad pořád jo. Z části to byl určitě nezvyk, tělo si hlasitě žádalo o pevnou stravu, a z části jsme si možná měl dávat větší porce, což jsem si ale nedovedl představit. Už tak jsem se cítil dost zavodněný.






V půl třetí jsem si dal nejsladší bombu dne - 2 jablka a zhruba 350 gramů bílé hroznového vína. Což břicho pocítilo a začalo pak "hezky" bublat. Ze všech šťáv dne jsem se po této cítil nejvíce těžkej. Přeci jen cukrů jsem už přijal dost, a určitě více než jiné dny, tak tomu ani nemohlo být jinak.







Na pátou hodinu mi připadla nejpodivnější šťáva dne, protože jsem se pokusil pro mě známé kombinace doplnit okurkou, kterou jsem doposud neodšťavňoval a šťávu z ní nepil. Kombinace tedy byla: 1 řepa, 1 pomeranč a 1 celá oloupaná okurka. Chuťově to nebylo úplně špatné, jen ona okurka tam byla vcelku výrazná a nezvyklá. Určitě by byla vhodnější do nějaké zelené verze třeba s listovou zeleninou nebo špenátem, ale jak jsem psal výše, tento typ mixéru na to není moc vhodný.




Po půl sedmé večer jsem si udělal mou nejoblíbenější kombinaci - řepu s mrkví. Od obou rodů kořenové zeleniny jsem vzal dva kusy. A protože jsem věděl, co čekat, tak jsem byl jen a pouze spokojen. K řepě a mrkvi se hodí mj. pomeranč, který díky vyššímu obsahu vitamínu C pomůže se vstřebávání železa obsaženého v řepě. Jablko je vhodné snad k jakémukoliv ovoci, protože vám šťávu naředí a bude jí tak více za minimální náklady (jak všichni známe z různých prodávaných džusů apod.). Tolik jen k tipům na další obdobné verze.





Protože jsem měl večer stále hlad, ale nechtěl porušit den na tekuté stravě, rozhodl jsem se po osmé hodině pro jednu standardní porci MANA (400 kcal). Ta mi přišla vhod, protože se přeci jen jednalo o něco jiného než ve zbytku dne, jako by tělo cítilo, že se tam nachází vše pro něho potřebné. Spát jsem šel po půl jedenácté s tím, že se těším na ráno a "normální" snídani.








Upřímně nechápu, jak pánové ve filmu zmiňovaném v perexu mohli na rostlinných šťávách vydržet tolik dní. Jasně, z velké části se jedná pouze o návyk těla a chuťových buněk a svoji nemalou roli hraje psychika - a když vám jde o zdraví, motivace bude silnější. Ale i tak byl pro mě jeden den tak akorát, večer jsem cítil po těle chlad, který mi vydržel až do dnešního dne. Také váha šla, jak mě to "prohnalo", dolu a následující den mi ukazovala o 1,5 kg méně, což vzhledem k tomu, že jsem už tak od mala hubený, mě úplně nepotěšilo. Jiný efekt by to mělo bezesporu u člověka s nadváhou. Na kožní/alergické problémy, které mám, by to třeba zabralo, jen nevím, jak bych si při tom udržel kalorický příjem a nehubnul...

Obdivuji tak ty, kteří v rámci různých detoxikačních či jiných kúr vydrží na šťávách či pouze vodě dokonce několik dní. Já měl během celého dne stále menší či větší (jak den postupoval) hlad. Dneska ráno jsem si s chutí dal ovesné vločky se semínky, banánem, rozinkami a kakaem, a jinak obyčejná snídaně chutnala hned netradičně. Zkušenost to ale byla zajímavá.

Vyzkoušeli jste i vy něco podobného?

Jonash

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

Ahoj :) čistě šťávový den jsem neměla, ale jednou mi bylo tak zle (horečky, zimnice, podivné snové stavy,..) že jak se mi udělalo dobře, cítila jsem potřebu se "vyprázdnit" a celkem spontánně jsem si udělala sedmi denní půst. Byll to zajímavé - hlad je jen první den nebo dva, potom už mi jídlo ani nechybělo. Je pravda, že to bylo v květnu, takže už bylo pěkně teplo a já si užívala tolik volného času :D člověk najednou zjistí, kolik hodin denně stráví přípravou a konzumací jídla! :D co si dělám často je moje variace "raw till 4", kdy od rána až do odpoledne si jen dělám smoothie (ovoce, kořenová zelenina, často špenát. Potom,když už mám hlad, si dám třeba jen rajčatový salát s nějakými klíčky, se semínky a bazalkovým tofu a teplé jídlo až večer (fazole nebo seitan se zeleninou, rýžem batáty,..) Zjistila jsem, že mi takový systém vyhovuje asi nejvíc - teď na jaře. V zimě jsem si neuměla představit ráno bez teplé kaše :)

Okomentovat