pátek 24. července 2015

Zkušenosti veganky z USA


U nás v práci jsem potkala dobrovolnici, která studovala v USA, ve státě Connecticut. Zjistila jsem, že je veganka, a proto mě zajímaly informace o tom, jak je to v Americe s veganstvím. Byla tak hodná a napsala mi pár osobních zkušeností a připojila k nim i fotografie jejího tamějšího jídelníčku. Po přečtení textu jsem musela vyjádřit obdiv nad tím, že po tom všem, čím si prošla, se svého rozhodnutí nevzdala. Tak tedy: představuji vám osmnáctiletou Valentinu Lazzari.

Pohled vegana na Spojené státy americké

Být veganem je relativně nenáročná věc, nicméně být tím správným veganem, který si na své zdraví opravdu potrpí a důkladně svému tělu vynahrazuje všechny složky potravy, které byly z jeho jídelníčku vyjmuty, je opravdu fuška. Už i vegetariáni to mají složité, o veganech raději ani nemluvím. Nicméně každá země a mateřská kultura má percepci daného životního stylu nastavenou jinak, řekněme, že v Evropě jako takové je vše značně tolerantnější, je tu více veganských restaurací, trhů, happeningů či workshopů. V USA jsou lidé často velmi nekompromisní a nikdo jim nevyvrátí, že vegan se rovná člověk trpící poruchou přijmu potravy, což je z mého pohledu opravdu smutné.
 

Osobní zkušenosti

Z mé osobní zkušenosti mohu říci, že toto mé rozhodnutí opravdu např. mezi dětmi ve škole nebylo dvakrát populární. Jedna osoba, která se celou dobu tvářila jako má velká kamarádka a duševní podpora, nesouhlasila od začátku s tímto stylem života. Naneštěstí jsme měly konflikt o nejmenovaného chlapce a ona tuto informaci použila proti mně. Šla na zdravotnické oddělení a přísahala, že se musím léčit, že trpím mentální anorexií a bulimií. Bylo to naprosto příšerné, škola mne kontrolovala na každém kroku. Učitelky nebo sestřičky si se mnou sedaly v jídelně, dívky na koleji mne kontrolovaly, zda na záchodě opravdu vykonávám svou osobní potřebu a nezvracím. Lidé nedokázali pochopit, že veganství je skvělý kompromis pro lidi, kteří byli např. v minulosti v jídle nestabilní, či chtěli pouze jíst zdravě, ale nevěděli, jak na to.
 

Veganské potraviny v USA

Co se týče veganských potravin, Amerika si v tomto ohledu vede překvapivě velmi dobře, v každé jídelně, restauraci či kavárně se můžeme setkat s širokým výběrem salátů, semínek, jídel obsahujících tofu či jiných veganských delikates. V naší jídelně je dokonce k dispozici sojové mléko. Cena je pochopitelně u těchto produktů vyšší než u běžných potravin, nicméně si osobně myslím, že to stojí za to.
 

Závěrem

Ráda bych tedy shrnula, že USA je v rámci výběru restauračních zařízení a potravin skvělou zemí pro lidi, kteří se rozhodli odevzdat tomuto životnímu stylu, avšak místním obyvatelům se jejich rozhodnutí už tráví relativně těžko.






Valentina Lazzari / Claireh

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

Ja byla v NYC a vse bylo super, stanky s ovocem na kazdem rohu :) a v restauracich mi vzdy vysli driv, vetsinou maji primo i "vegan section" :-))

Okomentovat