úterý 19. dubna 2016

Lukáš Novosad (KPZ, OBRAZ): V aktivismu jsou důležité nasazení a ověřené funkční postupy


Máme tu celkově už devátý rozhovor, a to s Lukášem Novosadem, aktivistou, který působí v organizacích OBRAZ - Obránci zvířat a Kolektiv pro zvířata. Ten nám odpověděl mj. na to, která knížka ho v poslední době nejvíce dostala, jaká byla jeho cesta k veganství, jak se mu líbil letošní VeganFest, jak ho těší prozatimní úspěch návrhu zákona proti kožešinovým farmám či s jakým nejabsurdnějím argumentem proti veganství se setkal.

Ahoj, na začátek se zeptám tradičně: Mohl by ses, prosím, krátce představit? Třeba odkud jsi, co děláš, co tě baví apod.
Takže: pocházím z malé vesnice na Valašsku (cca 500 obyvatel), tam jsem žil asi do 20 let. Pak nějakou dobu v blízkém maloměstě, poté 4 roky v Praze a nakonec jsem zakotvil v Brně, kde bydlím už šestým rokem. Pracuji zde od začátku jako technik v oboru elektronové mikroskopie. Pokud jde o záliby, mám jich relativně hodně, ale poslední dobou není moc čas. :) Z těch snáze popsatelných koníčků bych jmenoval asi počítače, internet, procházky, výlety pobyt v přírodě a taky filmy a hudbu. A dobré veganské jídlo, včetně jeho přípravy. Dříve jsem i hodně četl, ale teď mi doma už delší dobu roste hromada knih, a do některých jsem zatím jen nahlédl. Jinak jsem velmi zvědavý a rád získávám nové informace a zkušenosti, různé úhly pohledu na stejnou problematiku. Mám rád výhledy a výšky. A nejraději mám takový ten pocit, že do sebe věci zapadají.

A jaká knížka se u tebe drží na pomyslném vrcholu? Něco, co bys třeba doporučil ostatním.
Těžko vybírat jednu, a v poslední době jsem toho přečetl opravdu málo... Ale za dva uplynulé roky mě hodně zaujala kniha "Jez a běhej", kterou napsal veganský ultramaratonec Scott Jurek. A taky někeré myšlenky z díla s názvem "Moc přítomného okamžiku" od Eckharta Tolleho. Jo, mám docela široký rozptyl.

OK, přejdeme k veganství. Mám rád příběhy, jak se k němu lidé, často spletitou cestou, dostali. Jaká byla ta tvoje? Už jen vzhledem k tomu, že jak jsi zmínil, jsi prvních 20 let svého života strávil na větší vesnici? A venkov přeci jen tomuto životnímu stylu tolik nepřeje.
To je pravda, ale v mém případě to nehrálo přímou roli. Moji cestu k veganství bych popsal jako velmi pozvolnou a opatrnou (což je můj obvyklý přístup). Pamatuji si celkem živě scénu, kdy jsem 6. dubna 1999 přišel za mamkou a oznámil jí, že ode dneška nejím maso. Došel jsem k tomu na základě rozhovorů s jednou tehdejší kamarádkou, takže jí vlastně vděčím za ten první impuls. Pak jsem na podzim téhož roku nastoupil na vojnu, a to byl takový křest ohněm. :D Masové konzervy jsem měnil za oplatky a chleba... Trvalo ještě necelých 10 let, než jsem se rozhodl pro veganství. A co bylo tím posledním impulzem? Došly mi výmluvy. Prostě už jsem měl dostatek informací, které mi dohromady dávaly perfektní smysl. Stravu jsem postupně už několik let předtím tak nějak samovolně posouval směrem k veganské, až mi zůstaly pouze občas domácí vejce a med. Tak jsem veganství nadělil sám sobě ke třicátým narozenínám. A byl to ten nejlepší dárek, samozřejmě.

Proč by sis dnes už domácí vajíčko nedal? Otázka se objevuje na veganských forech stále dokola, tak proč ji tady nezodpovědět.
Jak prý napsal už Leonardo da Vinci, nejvyšší formou dokonalosti je jednoduchost. A u mě jde prostě o to, že jej nepotřebuji a nijak mi nechybí. Samozřejmě zde hraje roli i etika a další aspekty, ale tohle je primární. Odpovědí je vlastně jednoduchá otázka, která definuje základ mého přístupu k veganství: Proč využívat zvířata, když to není nutné?


Jsi na poli veganství a práv zvířat dost aktivní, kde vlastně všude působíš a na jakých akcích se podílíš?
Asi od listopadu 2014 jsem členem brněnského Kolektivu pro zvířata, kde se nějakým způsobem podílím na téměř všem, co děláme. Můžu jmenovat třeba VeganFest, který je největší akcí svého druhu v ČR i SR, dále pak Veganské společenské večery, různé protesty, demonstrace a podobné akce a v neposlední řadě i pravidelné pouliční promítání. Také jsem už od založení členem skupiny OBRAZ - Obránci zvířat, kde se podílím na kampani za zákaz kožešinových farem v ČR. Donedávna jako vedoucí brněnské lokální skupiny, nyní navíc v roli jednoho z členů předsednictva. No a k tomu samozřejmě nějaké ty debaty na Facebooku a podobné "neoficiální" způsoby šíření myšlenek etického přístupu ke zvířatům.

No není toho málo. Tak pojďme postupně - začneme VeganFestem, který se konal během března v Brně. Na vašem YouTube je zatím 6 videí, z nichž jsem viděl první čtyři a dost mě bavily. Ze které přednášky jsi měl osobně největší radost? A jaké byly přímo na místě ohlasy?
Abych řekl pravdu, na místě jsem měl mnohdy na práci jiné věci ohledně techniky či organizace, takže jsem všechny přednášky neviděl celé. Ale jejich zpracování je má práce, takže to postupně napravuji. ;-) Velmi se mi líbila třeba přednáška Kristýny Malé o medu, který je častým tématem vyhrocených debat i mezi vegany. Ohlasy na místě jsou většinou pozitivní, díky dotazníkům pro návštěvníky jsme se ale přesvědčili, že každému se na VeganFestu líbí něco úplně jiného - podobnou otázku jsme tam také měli. Program byl i letos velmi pestrý, takže si snad každý přišel na své.

A nemáte v plánu nechat příští rok festival jen na jeden víkend, třeba pátek až neděle o více přednáškách, a ne takto rozkouskovaný? Jaký byl hlavní záměr jej uskutečnit tímto způsobem?
Jde především o kombinaci možností přednášejících se zkušenostmi s návštěvností - lidem se zjevně o víkendu nechce vstávat brzy a někteří přednášející dojíždějí i z větších vzdáleností bez nároku na honorář. Podobné návrhy se nám objevily i v odpovědích ve zmiňovaném dotazníku, především od přespolních. Zatím není pro příští ročník zásadní změna v plánu. Ale pokud je zájemců o něco takového více, budeme rádi, když nám napíšou (třeba na FB). A kdo ví, možná ještě změníme názor.

A jak si vedou Veganské společenské večery, které se postupně dostávají do více a více měst ČR a od podzimu běží už i v Praze? Je o ně větší zájem? Víš o někom, kdo se díky nim dal na veganství?
Momentálně jsou ty naše tak trochu v útlumu, podobné akce pořádá v brně jiná skupina. Plánovali jsme velké změny, ale nějak se nám je nepodařilo v rozumné době zorganizovat. Takže budeme brzy pokračovat jako doposud a změny zavádět spíše postupně. Rádi bychom VSV otevřeli více veřejnosti, aby nebyly pouze pravidelnou schůzkou veganů. Tomu by měly posloužit i veganské ochutnávky, které plánujeme spustit v Brně po vzoru pražské skupiny Otevři Oči. Nevím, jestli se stal někdo veganem na základě návštěvy VSV, ale třeba v případě přednášek z VeganFestu je takových lidí několik. Ale myslím, že i VSV mají potenciál změnit pohled některých lidí na veganství (a vegany), a rád bych jej co nejvíce využil.


Jakou další nejbližší akci tedy s KPZ plánujete?
Nejbližší plánovanou akcí je v pondělí 25. dubna informační stánek a pochod ke Světovému dni laboratorních zvířat. S takovými akcemi máme jako KPZ bohaté zkušenosti a díky mnoha dobrovolníkům, kteří se nám doposud přihlásili, by myslím mohla vzbudit celkem slušnou reakci veřejnosti.

Dostal bych se teď rád k OBRAZu. Jak moc jsi byl potěšený tím, že vláda zaujala neutrální stanovisko k návrhu zákona zakazujícího chov kožešinových zvířat a ten tedy poputuje dále do poslanecké sněmovny? Je neuvěřitelné, že jen za cca rok vašeho působení se vše pohnulo o takový kus dopředu...
Mám z toho samozřejmě velkou radost, protože to znamená velkou šanci. A to nejen pro zvířata na kožešinových farmách, ale i pro samotný aktivismus v oblasti práv zvířat v ČR a vztah veřejnosti k němu. Máme šanci ukázat, že když se věci dělají s nasazením a použijí se ověřené funkční postupy (OBRAZ vychází zejména ze zkušeností rakouské VGT), je v rozumné době možná reálná změna, která ovlivní desítky tisíc zvířat.
Jedná se samozřejmě spíše o začátek celého procesu, kterým musí návrh zákona projít, ale tento začátek se velmi povedl. Již při předložení jej podepsala čtvrtina sněmovny včetně premiéra a dalších významných poslanců, a neutrální stanovisko vlády považujeme také za velký úspěch. Je v něm totiž zmíněno, že se vláda ztotožňuje se základní myšlenkou návrhu - tedy že není přijatelné zabíjet zvířata ve 21. století jen pro kožešinu. Problémy byly spíše v technických detailech, které lze relativně snadno doladit.


A jaký máte v OBRAZu vztah k organizaci Svoboda zvířat, která tu působí podstatně déle? Než jsem na podzim dělal rozhovor s předsedkyní Lucií Moravcovou, měl jsem za to, že spolupracujete - ale každý si přitom vedete vlastní kampaň. Není to škoda? A jaký podíl má SZ na současném úspěšném tažení proti kožešinám, kterým se prezentuje na FB? Dá-li se to zodpovědět.
Je to jistě velká škoda. Vztah OBRAZu a Svobody zvířat není zdaleka ideální, což mě osobně opravdu mrzí. Velmi si vážíme veškeré práce, kterou SZ, jako nejdéle působící organizace v oblasti práv zvířat u nás, za dobu své existence vykonala. A téma kožešinových farem do této oblasti rozhodně patří. Přesto máme na některé věci poměrně odlišné názory, především pokud jde o konkrétní postupy při vedení kampaně. Stále však doufám, že se podaří naše vztahy uvést do funkčního a oboustranně prospěšného stavu. Čím dříve, tím lépe.

Slyšel jsem přednášku z letošního VeganFestu od vašeho předsedy Marka Voršilky, který činnosti OBRAZu popsal pěkně od začátku až do současných dní. Odkaz je zde, kdo chce, může pustit, mě k tomu ještě zajímá, jestli si myslíš, že je šance v budoucnosti uspět i s některými dalšími veganskými tématy? Jestli už nad tím třeba nějak uvažujete.
Jak uvedl již Marek ve zmíněné přednášce, chceme témata, která nazval "mainstreamovými", využít jako jistou formu mostu k tématům složitějším. Veganství je neodmyslitelně spjato s etickým přístupem ke zvířatům, a v buducnosti se naše kampaně budou jistě k této oblasti přibližovat. Jaká je šance uspět? Těžko soudit, ale vzhledem k celosvětovému rozmachu veganství, projektům jako např. "Beyond Meat" (do kterého investuje i Bill Gates) a ekologickým souvislostem živočišné výroby si myslím, že je pouze otázkou času, než se budou lidé těmito tématy vážně zabývat. Zkráceně - nebude to hned, ale zásadní změny podle mého názoru možné jsou.


To je vidět i na dostupnosti veganských produktů a počtu restaurací v ČR, a to i v menších městech, kde jsou "zdrávky" již zcela běžnou záležitostí. Také ti připadá, že jsme na tom velmi dobře jako země? Za takových podmínek by už dnes nikdo neměl hledat důvody, že to je moc složité, nemyslíš?
Nejsem příliš zcestovalý, ale také si myslím, že tento argument v posledních letech opravdu hodně ztratil na síle. Samozřejmě jsou stále místa, kde zdravá výživa není... ale základní suroviny pro rostlinnou stravu přece najdete v každé "sámošce". A pokud máte rádi různé polotovary či zpracované potraviny, existují e-shopy, nebo stačí jednou za čas zajet do nejbližšího města a nakoupit zásoby. Nic složitého bych v tom nehledal.

Souhlas, jde o to, jakým stylem se chce člověk stravovat a jaké produkty si nemůže odpustit. S tím souvisí i to, že samozřejmě veganská strava se automaticky nerovná strava zdravá (kor v dnešní oblibě tzv. junk food), ač za mě jako celek je určitě lepší než ta běžná konvenční, kterou se živí většina. Zajímá tě i zdravotní stránka rostlinné stravy? Nebo to je jen a pouze o etice, případně v kombinaci s ekologií?
Zajímá mě čím dál tím více. Sám na sobě jsem si již v minulosti ověřil, že veganská strava rozhodně nemusí být zdravá - v době mého pobytu v Praze jsem toho byl přímo ukázkovým příkladem. A momentálně se pokouším o výraznější změnu svého přístupu k tělesné schránce, nejen pokud jde o výživu. Není to poprvé, tak jsem zvědav, jak dlouho mi to vydrží.

Na závěr se tě zeptám na dvojici příbuzných otázek: S jakým nejabsurdnějím argumentem proti veganství jsi se setkal a jaké nejbláznivější FB debaty se zúčastnil?
Opět je pro mě těžké vybrat favorita... jako nejabsurdnější se mi jeví především to, že se argumenty s časem nijak zásadně nemění a stále se objevují i lvi s gazelami, nedostatek bílkovin či opuštěný ostrov. A to mnohdy i u lidí, kteří jinak působí jako osoby, které mají přehled. Občas mě ale přesto něco překvapí, třeba ve známé FB skupině "Hlody masožroutů".
Debat, kde nevidím reálnou šanci na rozumný výsledek, se už příliš neúčastním, nezbývá mi na to moc času. A pokud nějakou "bláznivou" zahlédnu, moc si toho většinou nezapamatuji.



Jonash

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

Žádné komentáře:

Okomentovat