sobota 8. prosince 2018

Zhodnocení krevních testů po 4 letech veganství


V rámci pravidelných kontrol na alergologii-imunologii mi byly před pár týdny udělány krevní testy, které se mimo krevního obrazu, nějakých alergií či štítné žlázy podívaly i na hladiny aktivní B12, vitamínu D nebo železa. A byl jsem potěšen, že s malými drobnostmi dopadly velmi dobře, o což se s vámi chci dnes v pár odstavcích podělit.

Zhodnocení probíhalo v laboratoři synlab czech, přičemž referenční hodnoty (dále RH) se, co jsem si dohledával, často mezi různými zdroji lehce liší, takže někde se můžete najít v normě, a jinde lehce pod/nad. Proto je fajn se podívat po více odborných webech, abyste se hned nevyděsili, že jste se někam (lehce) nevešli.

Krevní obraz mám v normě – co jsem si dohledával ideální hladiny kupř. leukocytů (zprostředkovávají imunitní reakce), lymfocytů (taktéž bílé krvinky, co se podílejí na imunitě), trombocytů (krevní destičky) nebo hemoglobinu (červené krevní barvivo, jež přenáší krevní plyny, zejména kyslík), tak jsou bezpečně nad spodní hranicí doporučených hodnot.

Jaterní testy dopadly také dobře, a to jak AST (enzym aspartátaminotransferáza), tak ALT (enzym alaninaminotransferáza), které by jinak signalizovaly poškození cytoplazmatické membrány hepatocytů. Jen hladina bilirubinu (odpadní produkt metabolismu červeného krevního barviva hemu) byla lehce zvýšená - to může zapříčinit mj. fyzická zátěž či stres (a s ním spojené problémy se zažíváním, které mě dlouho trápí), což v mém případě jistě hraje svoji roli, viz článek o úzkostech z října tohoto roku.

Dobře jsem dopadl, co se týká železa. Celková hladina v séru byla 27,8 umol/l (RH 11,6–30,4 umol/l). Ferritin, což je bílkovina, která slouží jako hlavní zásobní forma železa, hodila hodnotu 51,99 ug/l (RH pro dospělé muže 30–400 ug/l), transferin, tedy transportní bílkovina pro železo, pak 2,61 g/l (RH 2,0–3,6 g/l).

„Rozhodně radím nepodceňovat suplementaci vitamínů B12 a D.“

Následují dva důležité vitamíny, které byste jako vegani měli doplňovat, bezpochyby ten první z nich: B12. Hodnotu aktivní bé dvanáctky, též řečenou transkobalamin, mám 104,5 pmol/l (RH 25,1–165,0 pmol/l.). Je lepší si měřit tu než celkovou hladinu B12, která může být ovlivněná např. konzumací některých potravin, v nichž se vyskytuje její tzv. neaktivní analog. Ne všechny laboratoři to ale dělají.

Vitamín D mám problémový už několik let – a nejsem sám. Podle výzkumů jej má nedostatek velká část populace v Evropě i Severní Americe. V našich zeměpisných šířkách to už tak je, a je jedno, zda jíte maso, nebo ne. Změřená hodnota ale byla slušných 67,4 nmol/l (před třemi a půl lety bez suplementace to bylo něco kolem 40!), přičemž ideální stav dle paní doktorky je od 75 nmol/l výše. Můžete si ale dohledat, že Institute of Medicine považuje za riziko deficitu hladinu pod 30 nmol/l a u některých osob (nedostatečný příjem vápníku) i hladinu 30–50 nmol/l; za adekvátní pak hladinu nad 50 nmol/l. Takže jsem na tom vlastně dobře.

Bez problémů mám také štítnou žlázu, s níž jsem měl problém jako dítě, ale pak potíže už ani nevím proč zmizely. Součástí odběrů byly i alergie, ale ty tu rozebírat nebudu (vše měřené – potraviny, zvířata, trávy i stromy – mi dlouhodobě vycházejí stejně negativně, tedy mimo břízy, to na jaře také vždy pocítím…).

Na závěr dodám pár slov k suplementaci: B12 beru pravidelně od samého začátku přechodu na rostlinnou stravu v listopadu 2014. Již čtvrtou zimu (respektive chladné měsíce, cca listopad až duben) doplňuji vitamín D, jehož nedostatek mi právě kdysi zjistilo vyšetření na imunologii. Doporučuji ten, co je rovnou v oleji, kapky či sprej. Účinnost tam bude jistě vyšší, při braní tablet ty hodnoty nahoru moc nešly. Mimoto si dávám několikrát v týdnu pro jistotu kombinaci vápník/hořčík/bór, protože si nejsem jist, zda kalcia přijímám tolik, kolik bych měl (v jedné tabletě ho tu je od značky Solgar asi 40 % DDD). V krvi bohužel hodnota není příliš vypovídající, neboť se při nedostatku vyplavuje z kostí, tak jsem ani o jeho hodnotu nežádal.

Doporučuji všem si občas na krevní testy zajít. Od zdravotních pojišťoven máte jednou za dva roky nárok na preventivní vyšetření, v rámci něhož se alespoň základní testy krve dělají. A třeba vám tam lékař při zmínce, že jste už nějaký čas na rostlinné stravě, taktéž B12, železo a/nebo déčko připíše. Anebo si těch zhruba patnáct set na nejdůležitější vitamíny a minerály našetřete a zajděte někam sami, jak to učinila před několika měsíci Klárka. Myslím, že ta jistota za to stojí.

Žádné komentáře:

Okomentovat