středa 16. prosince 2015

Janka a Míša z VegTeg Catering: Pečeme sladkosti bez krutosti


Kavárnu VegTeg catering jistě každý Pražák zná. My sem prvně zavítali v únoru a naše dojmy si můžete přečíst zde. Najdete ji v ulici Trojická kousek od Náplavky. I když se jedná o malý prostor, uvnitř na vás dýchá příjemná atmosféra. Do jejich dobrot jsme se hned zamilovali, a proto jsme jejich catering využili i na naši svatební hostinu (příběh naší veganské, přírodní svatby bude brzy na našem blogu). Momentálně u nich probíhá výstava umělkyně Myokard, která pro ně vyrobila i textilní tašky. Všechno tu mají na starosti dvě úžasné a šikovné slečny – Janka a Míša. A já bych vám holky a jejich VegTeg ráda představila v mém rozhovoru.

Jak jste se dostaly k veganství a co vás k tomu vedlo?
Jana: K vegánstvu ma priviedla láska k zvieratám. Asi od 13tich som k mäsu pociťovala odpor a pamätám si, že pri nedeľných obedoch som si vizualizovala, ako to zviera asi mohlo žiť predtým, n sa dostalo na tanier. Považovala som sa za milovníčku zvierat, a tak mi prestávalo dávať zmysel niektoré z nich jesť. V tej dobe som ale nemalaž žiadne informácie o výžive, chcela som len nejesť cítiace bytosti. Nevedela som si vytvoriť vyvážený jedálniček, takže vegetariánstvo sa kvôli anémii striedalo s obdobiami, kedy ma nútili jesť aspoň mäsový vývar. V dospelosti som už o strave vedela viac a stala sa čistou vegetariánkou. Veľké zdesenie pre mňa prišlo asi 5 rokov dozadu, kedy som zistila, že mliečny priemysel je ešte krutejší. Cítila som sa ako pokrytec, a napriek tomu, že ma nikdy predtým nenapadlo, že sa vzdám milovaných syrov, okamžite som prešla na vegánstvo a všetko potrebné o výžive študovala priebežne. Vtedy som bola v tom, že každý, kto sa dozvie o príšernom zaobchádzaní so zvieratami sa hneď stane vegánom. Realita bola samozrejme iná, väčšina o tom nechcela ani počuť. Ľudia v mojom okolí akceptovali vegánsku stravu až keď videli, aká je pestrá. To ma nakoniec inšpirovalo aj k vytvoreniu Veg Teg.
Michaela: Nepamätám si presne na deň, kedy som prestala jesť mäso, ale viem, že sa to stalo zo dňa na deň. A však v priebehu ďalších dní som si začala uvedomovať, že i gumené medvedíky, niektoré pečivo a ďalšie potraviny obsahujú živočíšne zložky. Teraz som v procese stávania sa vegánkou. Veg Teg a férovosť mi otvárajú nové otázky a nenechávajú ma ľahostajnou k všímaniu si tém konzumného sveta - ako sú zoo a cirkusy, kozmetika, ktorá sa testuje na zvieratách, materiály a značky oblečenia, to, ako pristupujeme k nakupovaniu a vyhadzovaniu vecí a potravín, a ďalšie témy. Janka mi ako skúsenejšia mladšia sestra trpezlivo pomáha hľadať odpovede.
 
Jak vznikl nápad s VegTegem?
Jana: Spoznali sme sa v čase, kedy sme mali obe ešte nekonkrétne predstavy o vlastnom podniku. Miška mala víziu kaviarne a ja som už pár rokov túžila po mieste, kde budem môcť tvoriť vegánske dobroty a inšpirovať tak ľudí k zmene životného štýlu. Zoznámili sme sa náhodou, cez spoločného kamaráta a rýchlo sme zistili, že naše nápady a schopnosti dávajú dokopy zmysel. Zároveň sme si výborne rozumeli ľudsky, takže sme Veg Teg začali postupne spolu tvoriť, najskôr ako vegánsky catering, a neskôr kaviareň.
Michaela: Ja som chcela pauzu od zamestnania, kde som pracovala, a môj sen bola kaviareň. A Janka mala sen vytvoriť niečo vegánske. V tom obdobi som nebola ani vegetariánka, tak ma myšlienka vegánstva zaujala a potom, čo som získala informácie o vegánstve, tak som vedela, že vegan kaviareň je dokonalá kombinácia. Plus povaha Janky a mňa vytvorila jednu ideálnu osobu na úspešné podnikanie.
 
Jak jste sháněly místo pro kavárnu? A nevadí vám, že se jedná o meí prostor?
Michaela: Ešte pred tým, ako sme mali priestor kaviarne, sme začali s cateringom. Mali sme však málo zakázok, keďže ľudia nás nepoznali a ani nevedeli, ako chutia naše jedlá. Tak sme si povedali, že musíme urobiť miesto, kde bude každý deň niečo iné na ochutnanie. A keďže sme opatrné, rozhodli sme sa ísť na začiatok do niečoho menšieho. Miesto, kde sa ľudia mozu zastaviť, zobrať si od nás niečo pod zub a doma, v práci, alebo na prechádzke si to vychutnať. A naozaj to pomohlo na rozbeh cateringu. Priestor sme hľadali na internete, presne sme vedeli, aký priestor chceme a približnú lokalitu. Boli sme na niekoľkých prehliadkach a v priebehu pár týždňov sme našli priestor, kde je teraz Veg Teg.




Kdybyste mohly srovnat život VegTegu předtím a teď, co všechno se za tu dobu změnilo a událo?
Michaela: Keď si tak zrekapitulujem ten rok, ako je Veg Teg otvorený, tak sme zažili kopu zaujímavých zážitkov. Napríklad rôzne akcie, kde sme doručovali naše jedlo. Či už išlo o netradicné svadby, alebo zaujímavé workshopy, ako napríklad výroba vegan kosmetiky - Kosmetika hrou. Alebo akcie pod holým nebom, kde zažívame pulz hlavného mesta a záujem i nevegánskych ľudi, konkrétne ma teraz napadá naša obľúbená akcia Veganské hody. Vylepšujeme recepty, podľa toho, čo ľudia hodnotia kladne a kombinujeme. Je to dobrodružstvo.:) Každý deň spoznávame veľa ľudí, rôzne osudy, zažívame rôzne osobnosti. Veľa som sa za rok naučila a nie len o pečení a podnikaní. :)
Jana: O mesiac to bude rok, čo máme kaviareň otvorenú a bol to pre mňa najintenzívnejší rok v živote. Stále sa niečo nové učíme a zdokonaľujeme sa, radosť mám napríklad zo zvládnutých veľkých svadobných dortov, ktorých som sa predtým obávala. A okrem už spomínaných festivalov či svadieb je pre mňa zaujímavé, ako sa náš koncept neustále vyvíja. Neostalo iba pri anonymnom "coffee to go", našich zákazníkov a zákazničky spoznávame aj ako ľudí, navzájom sa inšpirujeme, vznikli nové priateľstvá.
 
Jaké jsou vaše plány do budoucna? Chystáte nějaké novinky nebo roíření?
Michaela: V najbližšej budúcnosti chceme robiť všetko tak, ako sme to robili do teraz. Takže piecť sladkosti bez krutosti. Každé dva mesiace mať inú výstavu obrazov v priestoroch Veg Teg. Pripravovať kvalitnú bio kávu s eko myšlienkou. A do konca roka vzniknú i produkty Veg Teg, ktore nebudú na jedenie - je to taký socialno-umelecký projekt. A vo vzdialenejšej budúcnosti možno nájsť priestor, ktorý by bol pobočkou Veg Teg i s miestami na sedenie a poriadnou kuchyňou, kde sa bude dať vytvárať viac jedál a budeme mocť prijímať viac objednávok.
Jana: A naďalej sa učiť, aby sme mohli tvoriť ešte zaujímavejšie vegánske mňamky. Možno vzniknú aj nejaké nové spolupráce s projektami, ktoré sú nám blízke, a ľuďmi, ktorí takti robia svoju prácu s nadšením.




Jaká vaše dobrota je u lidí nejoblíbeněí?
Michaela: Úplne dlhodobo vedú brownies s domácim arašídovým maslom a zo slaných pokrmov vedie wrap s domácou pomazánkou, čerstvou zeleninou, sójanézou a údeným tempehom. Tiež sú obľúbené dortíky s bielou čokoládou alebo s kokosovou šľahačkou.
Jana: Obľúbené mňamky sa menia aj sezónne. V lete vedie svieža kokosová šľahačka s čerstvým ovocím, v zime hutnejšie čokoládové či orechové dezerty.
 
Kdo vám navrhoval interiér, popř. kde jste se nechaly inspirovat?
Michaela: Interiér sme si vymysleli samé. Inšpirovali sme sa na internete, vyhľadali sme si fotky kaviarní po celom svete a jednotlivé prvky sme spájali a vytvárali tak interiér Veg Teg.


Jak se stavíte k palmovému oleji, fairtrade a bio?
Jana: O problematiku palmového oleja som sa zaujímala už dávno predtým, n Veg Teg vznikol. Sama som výrobky z neho nenakupovala a učila sa pracovať s náhradami. Náročné je to napríklad pri "maslových" krémoch do dortov či vianočnom cukroví. Nahradiť sa ale dá, a tak palmový olej u nás nepoužívame vôbec. Teší ma, že sa ľudia o túto problematiku zaujímajú stále viac a pýtajú sa, či pečieme bez palmového oleja. Čo sa týka fair trade, dali sme si veľmi záležať na výbere kávy, aby bola nielen chutná, ale aj etická. Naša BirdSong káva je direct trade, čo znamená priamo z rúk farmára, navyše je v bio kvalite a nesie certifikáciu BirdFriendly. K jej pestovaniu nesmú byť použité žiadne chemické hnojivá ani pesticídy. Rastie v lesnom prostredí a chráni miestnu vtáčiu populáciu. Farmári nie sú vystavovaní chemickým postrekom. Máme ti fair trade čaje a pri pečení nepoužívame napríklad banány, len výnimočne a vo fair trade kvalite. V bio kvalite bohužiaľ všetky suroviny nemáme, pretože chceme, aby naše výrobky boli cenovo dostupné a dokázali sme tak, že vegánstvo nie je oproti konvenčnej strave finančcne náročnejšie. Je veľmi zložité vyriešiť všetko naraz, naviac vegáni, tým, že nejedia živočíšne produkty, šetria životné prostredie. Keby boli vegáni všetci, tak môžeme mať všetko v bio kvalite a za rozumnú cenu. :)



Máte i doplňkový prodej, co u vás tedy můžeme sehnat?
Jana: Máme u nás knihy - Veganův průvodce od Dewii, kuchárske knižky Místo vejce banán a Místo kapra hlíva, knihu Jeho veličenstvo chrt a občasník Bariéra. Ďalej vo Veg Teg nájdete napríkad raw čokoládu, žuvačky a bonbóny Peppersmith či žuvačky Charity gums s krásnym dizajnom, ktoré časťou zisku podporujú každý rok rôzne neziskovky. Tiež si môžete zakúpiť celé balenie lesnej kávy alebo bio horkej čokolády. Dajú sa u nás vyzdvihnúť aj doplnky od Českej vegánskej spoločnosti -
VEG1, Opti3 alebo vitamín D.



Na jaké ukázkové "menu" byste nalákaly ve budoucí zákazníky?
Jana: Milovníkov kávy ráno preberie flat white a výdatný kus orechového dortu s bielou Čokoládou. Pre tých, ktorí sa káve vyhýbajú, máme voňavý chai latte či horkú čokoládu. Ako ľahký obed alebo svačinu zeleninou nabitý wrap s rôznymi pomazánkami, údeným tempehom a domácou mandľonézou.



Claireh









Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

Žádné komentáře:

Okomentovat