pátek 25. prosince 2015

Naše druhé veganské Vánoce (2015)


Letošní příprava na Vánoce u nás začala krapet později. Přesněji řečeno jsem začala péct čtyři dny předem. Pustila jsem se do stejného typu cukroví jako minulý rok. Kokosové kuličky, vanilkové rohlíčky a linecké. Novinkou byly karobové kuličky a pusinky. Dokonce jsem je upekla i bez palmového oleje. Dostala jsem tip na vegan máslo Frisan, které je k dostání za velmi přátelskou cenu v obchodech Norma. Přiznám se bez mučení, že úlečky jsme objednali ve VegTeg Catering (rozhodně to ale stálo za to, protože jsou super). Nemohly chybět ani chlebíčky. Umixovala jsem tofíčkovou a olivovou pomazánku, na kterou jsem naskládala okurek a sýr Veganline.

Jelikož pocházím z Jižní Moravy, nesměla chybět na štědrovečerní hostinu valašská kyselica. Jako hlavní jídlo jsme měli klasický bramborový salát. Bohužel/bohudík se mi nepodařilo již sehnat sojanézu, tak jsem zkusila vyrobit domácí a k našemu překvapení se povedla a byla k nerozeznání od majonézy. Minulý rok jsme k salátu na talíři měli smažené robi a letos padla volba na často zmiňovanou hlívu. Jídlo jsme hodnotili na výbornou a užili si ho ještě dnes na oběd. :-)

Z dárků jsme byli oba dva příjemně potěšeni. Zmínit můžu např. pytlík na cezení ořechového mléka od firmy Vitalvibe, kterým jsem do budoucna usnadnila Jonáškovi výrobu domácích rostlinných mlék. Od jeho rodičů jsme na přání dostali sušičku na ovoce/zeleninu/houby/bylinky. Máme z ní obrovskou radost a už se těšíme, až ji vyzkoušíme. (A jeho máma si zase nadělila odšťavňovač, takže víkendy na jejich chalupě, kam také několikrát za rok jezdíme, budou šťavnaté.)

Když jsem nad tím přemýšlela, všechno to vaření a pečení mi přišlo naprosto přirozené a vůbec ne omezující. Hřeje nás na srdci dobrý pocit, že si Vánoce dokážeme užít bez krutosti na zvířatech a opravdu jsou časem klidu a míru. Již teď se těšíme na příští rok, určitě bude zase o level lepší než ten letošní.

KAROBOVÉ KULIČKY
  • karob
  • kokos
  • sušené sojové mléko
  • 60 g rostlinného tuku*
  • datlový sirup
  • kešu
Karobu, kokosu a sušeného mléka dávám od oka, ale je to cca hrníček od všeho. Přidám máslo, datlový sirup a vytvářím kuličky. Dovnitř nastrkám kešu a dám do lednice ztuhnout. Karobu dejte spíše méně, je totiž docela výrazný.


PUSINKY
  • nálev z plechovky cizrny
  • cukr
  • vanilkový cukr
Tento recept většina z vás již zná. Já jsem se hecla a řekla si, že to musím vyzkoušet, protože tomu popravdě ani nevěřila. Ale opravdu to funguje. Cruelty free pusinky jsou na světě a stejně dokonalé jako ty z bílků. Postup je jednoduchý. Rozšlehejte nálev z cizrny s cukrem. Až vznikne dostatečně tuhý sníh, dejte péct do trouby na pečící papír na 100 °C na cca hodinku.


TOFÍČKOVÁ POMAZÁNKA
  • uzené tofu
  • rostlinné mléko
  • lahůdkové droždí
  • černá sůl
Na tohle bych sama nepřišla a nechala jsem se inspirovat novou kuchařkou Místo kapra hlíva, kde najdete kromě tohoto receptu tunu dalších, které se vám budou hodit na všechny různé události a akce. Postup je následující - rozmixujeme uzené tofu s trochou rostlinného mléka a přidáme lahůdkové droždí a černou sůl podle chuti.

OLIVOVÁ POMAZÁNKA
  • olivy
Jednodušší recept neznám. Prostě je jenom rozmixujte. :-)


SOJANÉZA
  • 1/2 hrnku sojového mléka
  • 1 hrnek oleje
  • pepř
  • sůl
  • lžička horčice
Rozšlehejte olej se sojovým mlékem, osoljte, opepřete a přidejte hořčici a dejte na půl hodinky ztuhnout do lednice.

BRAMBOROVÝ SALÁT A SMAŽENÁ HLÍVA
  • brambory
  • kyselé okurky
  • sterilované papriky
  • pepř, sůl
  • hlíva
  • strouhanka (rozmixované kukuřičné lupínky)
  • hraška
  • koření: na steak/ryby/grilovací
Uvařené brambory smíchejte s okurkami a paprikami, posypte solí a pepřem a zalijte sojanézou.
Hlívu namočte do marinády z oleje a koření podle libosti (my měli steakové a poté grilovací). Obalte v hrašce a strouhance.


VALAŠSKÁ KYSELICA
  • kysané zelí
  • houby
  • brambory
  • mandlová smetana
  • kmín
  • pepř, sůl
  • zeleninový bujón
  • sojová omáčka
Dejte si zvlášť vařit brambory, protože spolu s kysaným zelím vám moc nezměknou. Ve vedlejším hrnci nechte podusit zelí. V misce mezitím namočte sušené houby. Až budou brambory měkké, přidejte k nim zelí a houby (bez vody, ve které se namáčely). Nasypejte sůl, pepř a kmín a vhoďte půl kostky zeleninového bujónu. Po uvaření opatrně nalijte smetanu.



Claireh & Jonash

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

Žádné komentáře:

Okomentovat