středa 10. února 2016

Presento: Žádné zvíře nám nic nedává, to jen my násilím bereme něco, co patří pouze jemu


Po delší době tu pro vás máme rozhovor, který jsme pořídili se slovenským rapperem Presentem. Ten už několikrát vystupoval na různých vegan akcích, a to z prostého důvodu: sám je mnoho let veganem a jeho tvorba je z velké části ovlivněna práva bojem za práva zvířat. Zkrátka mluví za ty, kteří nemohou, a pokouší se pomocí svých textů a doprovodných videí otevřít lidem oči. Takže o čem jsme si povídali, to je nabíledni.

Ahoj. Mohl bys na začátek říci něco o sobě? Třeba čím se živíš a co tě baví?
Tak som živnostík, čiže sa snažím pracovať sám na seba v rôznych smeroch. Momentálne som otvoril vegan e-shop s oblečením, ktoré sa šije priamo v Českej Republike, čiže nezanecháva takmer žiadnu ekologickú stopu a e-shopu sa chcem po vydaní albumu venovať úplne na plno. A plus je to práve hudba, ktorou sa dá uživiť, ale u nás je to trochu ťažšie, takže vždy teba mať zadné vrátka. A čo ma baví? Toho je veľa. Samozrejme v prvom rade hudba, príroda, varenie či knihy.

K e-shopu se ještě dostaneme, nejdříve bych se rád zeptal, jak jsi se vlastně dostal k veganství? Kdy přišel ten impuls, při němž ses rozhodl, že tohle podporovat nechceš?
Po pravde neviem, kedy to presne bolo, ale zopár rokov už to je. Najprv som prešiel na bezmäsitú stravu a po čase na čisto vegánsku stravu. Vždy som bol totiž milovníkom zvierat a asi ako mnohí, tak aj ja som vyrastal v prostredí, kde sa mäso jedlo, aj keď síce nie až tak moc často, takže som to pokladal samozrejme automaticky za normálne. Zlom prišiel, keď som si naozaj začal uvedomovať, ako sa to mäso ku mne na tanier dostalo a čo všetko pre to musel niekto vytrpieť. Začal som si zisťovať veci, viac o tom čítať a hľadať a voľba bola hneď jasná. Odmietol som a odmietam podporovať niečo tak úkrutné a zvrátené, ako je mäsový, vaječný, či mliekárenský priemysel. Určite má na mojom pohľade veľa zásluhy aj Gary Yourofsky, ktorého videá, články a eseje ma nakopli ešte viac a ja mu za to nesmierne ďakujem.



Vidíš to, na Garyho jsem se tě chtěl zeptat. Do videa k tracku Otvorme oči si vložil různé proslovy právě od od něj, takže se dá říci, že ho obdivuješ, vážíš si ho a je pro tebe - stejně jako mnoho dalších lidí - určitou ikonou?
Veľmi si ho vážim, urobil toho pre planétu a pre všetko živé na nej veľmi veľa a stále v tom pokračuje. Verím, že je pre mnoho ľudí hrdinom, ale zďaleka nie tak veľkým hrdinom, ako je pre zvieratá. Vážim si aj to, že s ním môžem byť občas v kontakte, a verím, že sa raz stretneme aj naživo.

Když jsem nakousnul tvá videa, tak ta bývají plná záběrů z velkochovů a jatek, při kterých běhá mráz po zádech. Odkud ty záběry vůbec bereš a co říkáš na reakce lidí, kteří to zhlédnou a mají k tomu různé komentáře?
Videá sú z rôznych častí sveta, voľne dostupné od aktivistov, či členov Animal Liberation Front. Taktiež používam zábery získané priamo z Čiech, alebo Slovenska, aby ľudia pochopili, že to, čo sa deje zvieratám, sa deje priamo nám pod nosom, priamo pred očami, len ich nevieme pre ne otvoriť. Komentáre sú rôzne, chápem že niekomu sa zábery zdajú nechutné, surové a hnusné. Oni aj sú nechutné, surové a hnusné a tu sa natíska otázka, že ak sa na také zábery ten človek nemôže pozerať, ako je možné, že to dokáže naďalej podporovať, kupovať a jesť? Zaváňa to trochu sebaklamom.

K tomu se přesně hodí citát od spisovatelky a právničky Marie Sarantakis: "Pokud se vám nelíbí obrázky týraných zvířat zveřejňované na sociálních sítích, musíte pomoci zastavit tu krutost, ne obrázky. Mělo by vám vadit, že se tohle děje, ne, že jste to viděli." Souhlasíš?
Krásny citát a určite súhlasim. Presne tak to je.

Jaký máš názor na Ektorův song Právo žít, který i spousta veganů rádo sdílí? Podle mě docela dost pokrytecké, vzhledem k tomu, že jim tím, co sám jí a kupuje, ubližuje a podílí se na tom byznysu. Jen to není tolik vidět...
Skladba sama o sebe je super, to áno, ale nahrať takú skladbu a po tom je v ďalšom klipe na feate s Rytmusom, kde Rytmus pichá nožom do prasaťa, je trochu fail. Ja to čo píšem aj žijem, nepíšem skladby o tom, ako som sa dostal z ulice hore, pretože to nie je pravda. Čiže ďalšia ukážka sebaklamu.

Dostáváme se k tvé hudební tvorbě. Co spolupráce s rapperem Mistro z Norska v tvé aktuální pecce Svedomie (pro mě možná tvůj top)? Jak jste se dali dohromady?
Mistra som sledoval už dlhšie, ako vegan umelca a aktivistu, a jeho tvorba je úžasná, tak som sa rozhodol mu napísať a výsledkom sú už naše dve spoločné skladby a na ďalších sa pracuje. Hudobne a hlavne myšlienkovo sme si sadli a teším sa z každej našej spolupráce, myslím že to šlape!




Odkud bereš inspiraci pro psaní textů? A hudbu si skládáš taky sám?
Inšpirácia je všade okolo, len treba mať otvorené oči. Hudbu si niektorú skladám sám, ale väčšinou ju mám od producentov ako napríklad Skay, Poemistix či Dalda.


A máš nějaké hudební vzory? A vůbec, posloucháš i jiné věci než rap?
Po pravde rap skoro vôbec nepočúvam. Mám veľmi rád hudbu od Petra Hapku, Jarka Nohavicu, či Kryla, je toho ale strašne veľa, čo počúvam, z mnoha spomeniem pre mňa tých naj, ako sú napríklad Falco, Kiss, Queen, Sandra Nasic, ale mám rád aj Michala Tučného, či Mozarta. :) Široký záber. Pre nedávnom som v Prahe navštívil muzikál Dracula a z tej hudby a spevu som bol úplne hotový. Zdravím Dana Hůlku. :)

To bych do tebe vůbec neřekl... Poslední otázka k hudbě:  Jaké jsou reakce na songy od (ne)fanoušků? Nadávky, výsměch? A jak tě berou jiní rappeři?
Reakcie sú samozrejme rôzne, ale teším sa z toho, že tie negatívne sa moc nevyskytujú, alebo skôr minimálne. Ako ma berú ostatní rapperi neviem, ale zatiaľ na mňa žiaden diss nie je, takže je to ok. :)

Pojďme k tvým dalším aktivitám. Zmiňoval jsi nový e-shop. Ten nese název SI NEZABIL. Vím, že to máš podrobněji psané ve článku na webu, ale povíš o tom něco čtenářům i zde? Jaké oblečení a další textil budou v nabídce a kdo ti tvoří designy?
SI NEZABIL je e-shop s oblečením, ktoré, ako spomínal, je kompletne ušité v Českej Republike, čiže jedna z najväčších výhod je, že nezanecháva takmer žiadnu ekologickú stopu, ako to býva pri väčšine oblečenia, ktoré sa bežne predáva. Často za oblečením, ktoré je v obchodoch či na e-shopoch, stojí aj neskutočné utrpenie pracovníkov fabrík, ktorí toto oblečenie vyrábajú za menej ako 1 dolár na deň a to už žiaľ nikoho pri kúpe oblečenia nenapadne. Aj keď nájdete už v poslednej dobe viac oblečenia so značkou "vegan", často je to výroba v Číne a u nás je to iba podtlačené, čo si myslím, že veľmi nekorešponduje s myšlienkou vegánstva. A čo sa týka designov, tak niektoré si navrhujem sám a niektoré sú nápadom viacerých ľudí. Momentálne máme v ponuke len prvé dva produkty, ale čoskoro pribudnú nové.

To je super, tomu fandím. Ještě se nějakou formou zapojuješ do boje za práva zvířat?
Zapojujem sa hlavne hudobne a podporou oraganizácií na záchranu zvierat, či aj osvetou formou receptov. Aktívne sa taktiež dá zapojiť priamou akciou oslobodenia zvierat, ako to robia Animal Liberation Front, ale treba myslieť na to, že je to v dnešnej dobe žiaľ považované za trestný čin. Oslobodenie zvierat zo zajatia sa rovná terorizmu a trestnému činu, ale pásovo ich zabíjať, či sťahovať z kože je "normálne". Preto podporujem akcie a zámery Animal Liberation Front.



Jak se vůbec žije veganovi v Bratislavě? Slovensko prý, podle diskuzí, co jsem četl, za ČR v nabídce veganských restaurací pokulhává. A jak řešíš jídlo na cestách?
Je pravda, že v Bratislave je toho trochu pomenej, ale aj tak si najviac varím doma, takže je to ok. :) Druhá vec je, že som sa pred časom presťahoval do Olomouca, a aj keď je to menšie mesto ako Bratislava, tak vegan produktov v obchodoch je tu paradoxne viac. Mám šťastie, že väčšinu koncertov, čo mávam, sú vegánske akcie, takže je tam postarané vždy o úžasné jedlo. :) Na cestách rád hľadám a spoznávam vegan reštarácie, ktorých je, zdá sa mi, čoraz viac, z čoho sa teším.

Jak tedy vnímáš současný vzestup veganství a zájmu o práva zvířat? Myslíš, že to je pouze přechodné, trend, anebo to vnímáš, že se vážně část populace mění k lepšímu a začíná nad svými činy více přemýšlet?
Nemyslím si, že je to iba o trende, mám pocit, že ľudia sú čím viac otvorenejší tejto téme a začínajú sa viac zaujímať o práva zvierat a o dopad svojich činov na okolie a celú planétu. Mám z toho radosť.

Co říkáš na rozdíly v chování lidí k domácím mazlíčkům vs. hospodářským zvířatům? Je to tím, že to už je něco jako tradice, zvyk (prase a kráva se jí, pes a kočka nikoliv - alespoň u nás v ČR/SR), a proto je vnímáme jinak, nebo v tom je něco jiného? Vždyť děti milují všechna zvířata a nedělají rozdíly... činíme tak podle tebe proto, že zkrátka touha po užitku a chuti je silnější než empatie a láska?
Je to v prvom rade preto, že sme od malička učení, že to tak skrátka funguje a tak to je. Od malička vidíme v učebniciach, v rozprávkach, ale aj u rodičov frázy: ako "kravička nám dáva mliečko", "prasiatko nám dáva mäso", "sliepka nám dáva vajíčka" a podobne. Hlavne tá časť "NÁM DÁVA" mi nejde do hlavy. Nijaké zviera nám nič nedáva, len mu násilne berieme niečo, čo patrí jemu a jeho deťom. A rozdiely medzi zvieratami, ktoré "môžeme zabiť a ktoré nie", to je rovnaké ako rasizmus a je to ukážka plytkého myslenia a sebeckosti ľudí. Smutné je, že sa do ochranárov zvierat pasujú rôzne oragnizácie, ktoré by sa mali, ale skôr premenovať na ochranárov iba domácich miláčikov.

A nepřipadá ti tak nějak celkově, že dnes ve světě chybí soucit, pochopení a snaha oprostit se od dogmat? Myslím teď třeba i ve vztahu k imigrantům a lidem jiné barvy pleti, což je po mnoho měsíců stále aktuální téma na sociálních sítích, až je mi z toho často velmi smutno.
To je žiaľ pravda. Obzvlášť čo sa týka tejto citlivej témy. Vidím to skoro denne, a dokonca aj u svojich známych či kamarátov. Na jednej strane sú plní lásky, zdieľajú všelijaké klišé motivačné obrázky a citáty, sú strašne duchovní, ale iba pokiaľ sa nejedná o imigrantov, ľudí inej farby pleti, či homosexuálov. Vtedy vedia z tej krásnej duchovnej rétoriky spraviť rasistickú a homofóbnu. A tým pádom sa u mňa z nich stávajú moji bývalí kamaráti či známi.

Jo, já už taky spoustu lidí z kontakt listu smazal. U některých by to člověk přitom ani neřekl... Na závěr rozhovoru osobnější a částečně hypotetická otázka: Nevím, zda máš partnerku, pokud ano, je také veganka? Dokázal bys žít po boku člověka, co jí maso, a třeba s ním pak vychovávat i dítě. Nedávno jsme na to měli u nás na blogu anketu (viz zde), která dopadla dost různorodě.
Partnerku mám a áno, je to vegánka. :) Po pravde ja osobne by som nemohol žiť a vychovávať dieťa s niekým, kto podporuje a platí za vraždenie nevinných bytostí. A vlastne z časti aj kvôli tomu sa môj minulý vzťah skončil. A to je iba dobré.





Jonash

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

Žádné komentáře:

Okomentovat