neděle 28. února 2016

Nikoleta Kováčová (Raw Daughter): Veganství mě naučilo pořádně jíst


Připravila jsem si pro vás rozhovor s jednou slečnou, kterou jistě všichni znáte, modelkou a blogerkou Nikoletou Kováč. Se svou mámou vede blog Raw Mother&Daughter a sama natáčí vlogy týkající se veganského životního stylu – odkaz na její YouTube chanel najdete zde.

1) Sice Tě většina lidí zná, ale i přesto, mohla by ses nám představit?
Rada, volám sa Nikoleta a spolu s mojou mamou Renátou "stojím" za blogom Raw Mother and Daughter. Venujem sa vegánskemu a raw životnému štýlu a vegánstvu samotnému, mamina zase raw vegánskemu gurmentu, takže spolu kompletný celok, ktorý sa snažíme tvoriť na našom blogu.

2) Jak jste se dostaly k tomuto životnímu stylu?
Najskôr som sa dostala práve k raw strave a cez ňu k vegánstvu aj z etickej a enviromentálnej stránky. Dva roky som cestovala hlavne po Ázii ako modelka a vtedy som prvý krát o tomto životnom štýle počula a stretla kamarátov, ktorý sa stravovali aj frutariánsky. A v októbri 2013 som prišla do Indie a zistila, že sa tam nedá stravovať, ako som bola zvyknutá, lebo by to bolo drahé a nedostupné. Čo však bolo v Indii najviac dostupné, bolo práve ovocie. Týždeň som voľné chvíle trávila čítaním článkov, kníh, dokumentov a nad youtubom. Zo dňa na deň som sa potom stala raw vegánom, čo sa stravy týka, ale to bol len začiatok. A samozrejme som vtedy bola v kontakte s maminou a rozprávala sa s ňou a nejak sa to nadšenie prenieslo na diaľku aj na ňu a začala s raw stravou sama na Slovensku.


3) Téměř každý druhý den od tebe vidím příspěvek a říkám si, kde na to bereš čas. Co vlastně děláš za práci?
Asi od léta minulého roku je blog moja hlavná práca, za čo som veľmi rada. Popri tom mám nejaké práce ako copywritter alebo modelka, stále rozmýšľam, či neodídem ešte na pár mesiacov pracovať do zahraničia a neosviežim aj tým blogovanie, ale už je to viac a viac o blogu. Veľmi rýchlo som zistila, že práca 8 hodín denne niekde vo firme mi nesedí a necítim sa tak šťastná. Modeling ma naučil žiť veľmi voľne a cestovať, a to už zo mňa nič nevyženie.

4) Jaké to je být modelka-veganka? Přece jenom make-up a přípravky na vlasy, které se běžně používají, jistě veganské nejsou. Jak to řešíš?

Ľahké to nie je. Nie len kvôli make upu, ale aj kvoli oblečeniu a druhom práce. Agentúram hovorím, že nerobím kožušiny, nech ma neposielajú na castingy pre nevegánske produkty, mlieka a nič, čo by som nezjedla. Ale aj na bežnom fotení katalógu alebo fotení do magazínu sa môže objaviť koženná kabelka, topánky, kúsok kožušiny. A kedze práca je uz dopredu schválená a ja som tam, nemozem odmietnut mat na sebe kúsok, ktorí oni chcú na fotke. Make up teraz riešim tak, že si nosím vlastný podklad, púder a všetko. Potom sa s vizázistkou dohadujem, čo použije. Niektoré veci ale vo vegánskej verzii nemám, chce to vlastný veľký kufrík vegánskej a netestovanej kosmetiky, aby na fotení bol možný cruelty free make up. Verím, že topmodelky to majú jednoduchšie a môžu si dávať požiadavky, ktoré im budú splnené, ale to je len špička biznisu. Odkedy som vegánka, žiadne fotenie sa neobišlo bez toho, že by sa vegánstvo nerozoberalo, tak aspoň tak robím osvetu, keď nemôžem veci hneď zmeniť, ponúkam ľuďom v tíme stretnutie s vegánom, nad ktorým sa môžu zamyslieť. :-)

5) To jsem se chtěla zeptat, zda Tě někdy napadlo skloubit veganství a modeling dohromady?
Ak budem mať šancu, tak chcem skúsiť robiť vlogy, keď budem pracovať niekde v zahraničí full tíme ako modelka, o tom, ako sa stravujem, vegánskom jedle, štíhlosti a chudnutí, čo modelky tiež stále riešia. Ale aj o iných úskaliach či radostiach vegánskych modeliek. Tak by ľudia pochopili, o čom ten modeling je, aké je to žiť v zahraničí s ďalšími peknými ľuďmi, chodiť denne na castingy, stretávať sa s odmietnutím, tlakom, stresom a jesť popri tom kilo manga. Takže takýto seriál možno príde na obrazovky môjho youtube-u, aby ukázal aj modelkám, ako si ja udržiavam postavu, že jem veľa, riešim prácu iným spôsobom. Modeling ponúka veľa tém a vrámci tohto biznisu je veľa problémov, ktoré treba riešiť pre dobro tiež často vykorisťovaných modeliek.

 
6) Na to se budeme těšit. A jak Tě vlastně napadlo točit videa?

Na youtube som začala pred rokmi sledovať množstvo vegánov. Niektorí z nich fanúšikom radili, ako začať svoj vlastný kanál a prečo ho začať, že netreba čakať, kým človek bude mať techniku ako profík, ale začať natáčať s telefónom a zlepšovať sa časom. Ja som prvé videa natočila v Singapúre cez webkameru pred mojím odchodom z krajiny, lebo už som nemala čo ako modelka robiť a z dlhej chvíle som sa najviac venovala jedlu, a bolo to. Natočila som niečo, dala to na youtube. A keď som začal natáčať pravidelne minulý rok, tiež to bola situácia, že som končila v práci a bola som z toho šťastná, že už nebudem strácať čas tam. Tak som sa natočila ako jem mango na večeru a sľúbila, že budem natáčať viac videí, nahrala to na net, a odvtedy natáčam pravidelne a zlepšujem sa.

7) Je pravda, že na Tvoje videa se hodně dobře kouká a ten pokrok je tam znát. Kde bereš inspiraci a témata k natáčení? Nebo to prostě tak vyplývá samo?
To som rada, je to stále kam posúvať, a aj keď je blog moja práca 7 dní v týždni, niekedy na video nemám toľko času, ako by si zaslúžilo, aby vyzeralo podľa mojich predstáv. Natáčať by sa dalo denne, tém je veľa, receptov ešte viac. Mám dva notesy, kde si zapisujem všetko, a v každom mám zoznam tém, ktoré chcem spracovať. Vždy si zapíšem niečo, čo má napadne, keď pozerám diskusie o vegánstve na facebooku. Nedávno má napadol námet na skvelé video pred spaním, ale nezapísala som si ho, takže je ten nápad navždy stratený. Niekedy príde aktuálna téma a odnusiem všetko pripravované a natočím a dám na youtube ešte v ten deň. Robím teda videa aj intuitívne. Odmietam si robiť harmonogramy a fixné témy na 3 mesiace dopredu, ako som to robila v práci copywrittera.

8) A co máma? Je taky v tomto aktivní jako ty?
Mamina si stále nezvykla na kameru a na to, ako znie jej hlas, ako vyzerá na kamere. Ja som po modelingu zvyknutá. Preto to skoro celé padá na mňa, ona je hlavne aktívna v receptoch. Skúša, rawí, pečie. Ona je ten kulinársky génius a ja to len zaznamenávam a usmerňujem. Niekto už mal nápady, aby mamina mala tiež svoje vlogy a odhalila trochu o sebe, ale to asi neprejde. A je to aj dobre, ja viem, že znesiem aj hejt a komentáre, ktoré mi želajú smrť a iné škaredé veci, ktorých sa vegáni dočkajú od zvyšku spoločnosti, niekedy aj od seba navzájom. Takto je od toho mama trochu izolovaná a nekazí jej to deň.


9) To mi připomíná nedávno video, kde jsi zmiňovala pro vegany "slavného" provokatéra Filipa Grznára. Jaké byly reakce po odvysílání?
Keď som natáčala video, kde som spomínala trošku aj Filipa, tak som v podvedomí tušila, že sa asi dostane k jeho fanúšikom. Nejak som neriešila, čo sa stane potom, keď ho uvidia. Ale stalo sa tak do hodiny po tom, čo sa objavilo online. Hneď som videla, že prichádza veľa komentárov, veľa zhliadnutí. Rozosmiala som sa a dala si pomyseľný high five. Potom som musela komentáre nastaviť na schvaľovanie, lebo sa objavilo naozaj veľa vulgárných, osobných a neslušných komentárov aj správ. Ale to sa ma už nedotýka, bavila som sa. Komenty pribúdali eště deň po tom a mám ich stále na maily, ak raz príde čas na video "reading comments from haters". Takže reakcie od Filipových fanúšikov boli zaujímavé. Investovala som čas a každému človeku, ktorý nenapísal vulgarizmus, som na komentár slušně a informatívne odpísala. Vzniklo viac vlákien, kde vznikla zaujímavá debata o vegánstve. A reakcie od vegánov boli tiež skvelé, bavili sa na videu. Určite sa nebránim ďalším konfliktným videám do budúcna, tie komentáre stoja za to, ak sa čo i len človek zamyslí po zhliadnutí videá nad tým, že by mal jesť menej mäsa.

10) V poslední době se kolem mě objevily názory na to nemít potomky. V jedné diskuzi jsem narazila i na Tvůj názor, že nechceš mít děti a racionálně jsi to tam zdůvodnila. Myslíš, že bys svůj postoj mohla uvést znovu?
Argumentov, prečo nemať deti v dnešnom preľudnenom svete a politickej situácii, je veľa. Ja som sa tak nerozhodla racionálne, ale úplne subjektívne. Nikdy som samu seba nevidela ako matku a nemala k tomu vzťah. Ako dieťa som neinklinovala ku kočíkovaniu bábik a hraniu sa na matku. Nijak sa to nezmenilo ani o 20 rokov a nemyslím, že vo mne je akákoľvek túžba mať vlastné deti. Počúvam, že potrebujem vychovať malých vegánikov, šíriť vegánstvo cez deti, že by som bola skvelá matka. Dokonca aj tu je na ženy kladené očakávanie a tlak, že deti mať musia. Ja vidím, že nemať deti, mi dá viac času, aby som rozšírila vegánstvo ďalej ako na vlastné deti, skrze blog, prácu so zvieratami, ľuďmi môžem spoločnosti dať oveľa viac ako geneticky moje dieťa. Čítala som skvelý článok o tom, ako sú ľudia bez deti prínosní pre spoločnosť svojou prácou, pomocou spoločnosti a že tým dávajú spoločnosti vlastne možnosti a kapitál na to, aby niekto iný mohol vychovať svoje dieťa. Tak dúfam, že sa tiež dokážem svojim prínosom zavďačiť.

11) Děkuji. Vrátíme se zpět veganství. Můžeš uvést příklad tvého raw jídelníčku?
Môj jedálniček sa mení podľa obdobia a podľa krajiny. Úplne raw som hlavne, keď žijem v Ázii. Taký ideálny jedálniček pre mňa začína aspoň pol kilom červeného melóna na chuť, potom trs malých ázijských banánov, aspoň 12 kúskov, ktoré majú skvelú a inú chuť ako cavendis, ktoré poznáme. Na obed by som si dala 2 kg manga, ako olovrand ďatle alebo figy a večera môže byť kilo ananásu alebo jabĺk a potom zeleninový šalát s rajčinovým dresingom a nejakými semienkami. Keď som na Slovensku, tak to riešim raw till 4 štýlom. Na raňajky si dám smoothie s 5-6 banánov s lesným ovocím alebo čímkoľvek, čo je doma. Na obed si dám 1 kg hurmikaki alebo hrozna, 1,5 litra pomarančovej šťavy, potom nejaké sušené ovocie a večeru si dám veganskú - napríklad green curry s jazmínovou ryžou, alebo hummous alebo zemiaky na tisíc spôsobov so zeleninou.


12) A sumplementuješ nějaké vitamíny? Potažmo chodíš na kontrolní testy nebo to neřešíš, protože se cítíš v pohodě?
Tento rok sa chystám začať s B12tkou, chcem ísť príkladom a myslím, že už je čas, dať si jednu injekciu pre istotu, aj keď sa cítim skvelo a energicky denne. Zatiaľ mi ale nechýba nič. Bola som na testoch a potom som 2x darovala krv. Na raw a vegán strave mám konečne dostatok železa, takže ho môžem rozdávať. Vegánstvo ma naučilo poriadne jesť, a keď má človek dostatočne porcie jedla a pestrú stravu založenú na whole foods, nie je čo riešiť. Sem tam si zmeriam koľko denne prijmem živín - vždy keď natáčam vlog o jedle, a vidím, ako som na tom a že mám zastúpené v strave aj všetky aminokyseliny. Ani doplňovanie proteínu teda neplánujem.

13) Řešíš ve své stravě označení fairtrade a bio? Přece jenom se raw strava skládá dost z dovážených potravin.
Kupujeme veľa bio vecí, čo sa týka niektorej zeleniny, orieškov, sušeného ovocia, ovocných sirupov, raw masiel a ingrediencí do receptov a raw koláčikov. S ovocím sa to ani bio nedá riešiť, teraz som mala problém zohnať akékoľvek banány a bio sme tu mali len pár krát počas leta. Vtedy máme ale veľa ovocia a všetku zeleninu z vlastnej záhrady, kde sa teraz snažíme dopestovaj aj kiwi, hurmikaki, hrušky nashi, čučoriedky, maliny a všetko, čo sa dá v našich podmienkach. Takže si nedostatok bio ovocia kompenzujeme vlastnou "výrobou". A aj to je jeden dôvod, preto je na Slovensku veľmi vhodná aj nejaká vegánska strava, ak chce byť človek ešte o niečo viac šetrnejší.

14) Jaké jsou tvoje oblíbené knihy a dokumenty, ze kterých čerpáš inspiraci?
Eating Animals od Jonathana S. Foera (recenze) je podľa mňa "must read" pre každého vegána, a teraz keď už vyšla aj v českom preklade, tak bez váhania odporúčam. A inšpiráciou mi je aj útla knižka, vlastne komix, Vegan Art Book. Komixi píše a kreslí mladá slečna z Holandska a nájdete ich aj na jej webe. Mne sa natoľko zapáčili, že som si objednala knihu, aby som ju podporila a mala ich po ruke. Sú vtipné, trefné a vegán sa tam nájde v každej životnej situácii. Z toho, čo by som si chcela ešte len prečítať, lebo viem, že to bude štát za to, by som vybrala knihu Starch Solution a knihu How to not die alebo dokument, ktorý sa teraz pripravuje a vegánov poteší - Eating You Alive.

15) Máš nějaké moudro na závěr?
Možno to bude aj múdro, ale predovšetkým, by som chcela vidieť viac vegánov ozývať sa aj mimo "vegánskych vôd". Ja to robím aj mimo vegánstva, pri každej tému, ktorá ma zaujíma. Keď vidím na facebooku pod takou len jednostranne komentáre a viem, že všetci s iným názorom sa na to vykašľali, vzdali to pred tým, ako by skúsili niečo povedať, tak tam idem a poviem svoj opačný názor. Nič nevzávať dopredu a vždy odpovedať trpezlivo, s rešpektom, porozumením, neočakávať od iných, že zmenia názor predtým, ako tému pochopia a neodsudzovať ich za to. Či na internete alebo osobne s rodinou a kamarátmi, toto mi pomohlo veľakrát. Ale dôležité je mať dovahu ozvať sa, aj keď sa niečo javí ako vopred prehraté.


Claireh

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

Žádné komentáře:

Okomentovat