středa 24. února 2016

Veganství (a vše kolem něj) z pohledu ženy


V létě roku 2012 jsem se dostala k filmu Earthlings. Již nějakou dobu předtím jsem řešila své zdravotní problémy a pohrávala si s myšlenkou vegetariánství. Po filmu, který jsem od začátku do konce oplakala, jsem byla již rozhodnutá. Jelikož jsem vyrůstala v klasické moravské rodině, kde jsem se každý rok již od dětství účastnila zabíjaček, nebylo pro mě jednoduché svoji volbu v rodině obhájit. Musela jsem si začít vařit sama a s tím málem peněz, co jsem měla, vyjít. S veganstvím jsem zatím jenom koketovala. Jednu dobu jsem bydlela u kamaráda, který je vegan, a díky němu jsem na veganství přešla úplně. Několikrát jsem ještě zhřešila, avšak když jsem se nastěhovala k Jonášovi, byla jsem kvůli práci nucena vařit si denně. A jelikož vařit pro dva je lepší, byla to pro mě i výzva. 

Neříkám, že to bylo jednoduché. Jonáš stále jedl svou konvenční stravu a já jsem věděla, že to nesouzní s mým názorem na věc. Avšak postupně začal živočišné výrobky vyřazovat, zpočátku kvůli zdravotním výhodám, ale po zhlédnutí Earthlings a dalších dokumentů se vzdal v září 2014 i masa, a to již kvůli etickým hodnotám. Konečně se doma připravovalo jedno jídlo, a to čistě veganské. Skříně se začaly plnit potravinami, na které jsem byla zvyklá, a postupně se naše kuchyň proměnila na veganský ráj. :-)

Jako žena, a snad jednou i budoucí matka, řeším otázky ohledně veganství v trochu jiné rovině než Jonáš (jeho článek po roce bez masa zde). Strava je jedna věc, ale je spousta věcí, které s jídlem až tak nesouvisí, ale jistě patří do soucitné a etické volby, která je pro mě prioritní.

SETKÁNÍ VEGANKY S KONVENČNÍMI STRÁVNÍKY
Nevím, co se stalo, ale poslední dobou se setkávám s omezenými názory konvenčních strávníků, které se týkají živočišných produktů. Jak v práci, tak na internetu. Dříve jsem se do takových diskuzí skoro vůbec nepouštěla, ale jelikož se debaty týkaly i mě, zapojila jsem se. Mrzí mě, že většina společnosti je slepá a oči odmítá otevřít. Radši chtějí žít ve své bublině plné růžových obrázků o humánním chovu zvířat na maso, jako by byly jenom stroje tomu určené. Neříkám, že jsem byla jiná. Vůbec nic jsem o tom, jak se mi dostane maso na talíř, nevěděla. Jasně, že jsem se zúčastnila rodinných zabíjaček (avšak při zabíjení jsem u toho nikdy nesměla být), ale v podstatě mi nikdy nedošlo, že to, co zrovna jím, je prasečí krev a játra apod. Věděla jsem to, ale nepřipadalo mi to v ničem špatné, protože jsem v tom vyrůstala jako v něčem přirozeném. Jenže i přesto jsem našla odvahu se podívat na to, jaká je pravda. Otevřela jsem oči a srdce a už nebudu stejná, protože prostě VÍM. Možná proto mi trhá srdce, když si lidé myslí, že kráva dává mléko ráda a celý život, že prasátko žije v chlívku a dostává to nejlepší jídlo a že slepičky běhají po dvorku i s kohoutky. Přitom realita je naprosto odlišná a ten kus salámu, na kterém si zrovna pochutnávají, je kus mrtvoly. Jejich slova o lásce ke zvířatům jsou tak pokrytecká, když se mazlí se svým psím mazlíčkem, přispívají na útulky, a pak přijdou domů a na oběd si dají prošpikovanou svíčkovou. Tak moc bych všem chtěla ukázat, co vlastně jí, ale nechávám je jít svou cestou, na které jim jenom ukazuji, jak to mám já a co mi vadí. Zbytek je na nich.

STRAVOVÁNÍ
Nemůžu říct, že bych byla stoprocentně spokojená s tím, jak se jako veganka stravuji. Ráno začínám většinou kaší na milion způsobů (víkendy si zpestřím palačinkami, lívancemi nebo vaflemi). Jelikož obědy vařím ráno před prací, připravuji jejich rychlé verze. Snažím se však zachovat výživovou hodnotu. Do práce jsme tak s Jonášem vybaveni mnoha krabičkami, ve kterých je převážně svačina, oběd a zelenina. Na již zmíněnou svačinu mám buď ovoce nebo směs oříšků, raw tyčinky nebo dezerty, které doma připravím. Doma zvládnu ještě svačinu (pečivo s pomazánkou, krekry, smoothie, ovoce, raw tyčinka atd.) a později večeři (polévka, tofíčka, tortilly nebo jen smoothie). Každý týden Jonáš dělá rostlinná mléka (konopné, makové, mandlové atd.). Dříve jsem hodně jedla seitan, robi, ďobáčky apod., ale poslední dobou na tyto náhražky nemám vůbec chuť. Jediné, co mi zůstalo v oblibě, je sýr Veganline. :-) Co se týče ovoce, upřednostňuji více to lokální (nebo alespoň pěstované v Evropě) před exotickým - hlavně jablka, hrušky, meruňky, jahody, borůvky apod. Nakupovat chodím vždy s vlastní látkovou taškou a navíc jsme pořídili i síťky na potraviny namísto igelitových sáčků.

Příklad mého jídelníčku
Snídaně
Rýžová kaše s chia semínky, kustovnicí, borůvkami, lžící lněného oleje, datlovým sirupem, dýňovými semínky, (kakao)
Svačina:
Směs oříšků, domácí tapioka puding s mandarinkami a kokosovým mlékem
Oběd:
Quinoa se zeleninou, salát a okurka
Svačina:
Raw tyčinka, jablko, mandlové mléko
Večeře:
Miso polévka se žitným chlebem (nebo pokud nebyla žádná luštěnina na oběd, tak např. tofíčka)

 
ANTIKONCEPCE
Začnu asi od toho, čeho jsem se vzdala jako první, daleko před živočišnými výrobky, a to je antikoncepce. Ta je nejen neveganská, ale také testovaná na zvířatech. Když pominu i to, co dělá s ženským cyklem (zastaví tělu ovulaci, a to se pak velmi těžko čistí od všech nahromaděných odpadů a žena je téměř zcela oddělena od vnímání svého těla), má to ještě jeden dopad. Tím je znečištění odpadních vod biologicky stále aktivními hormony.

KOSMETIKA
S čím se snad každý denně setkáváme, je kosmetika. Nikdy jsem nepatřila, a ani teď tomu není jinak, k ženám, které by toho na sebe plácaly tuny. Jelikož od vysazení antikoncepce před zhruba pěti lety mi zůstalo v menší míře akné, používám make-up na zakrytí, a to od firmy Lush. Bohužel jediný odstín, který mi sedí, mají stále jen vegetariánský (jediná nevegan složka je med), takže stále pátrám po 100% vegan a netestovaném make-upu, který bude sedět na můj odstín pleti. Pokud se špatně vyspím, tak ještě nanesu Alverde tvářenku. A pak už jenom čmrknu na kukadla oční tužku a linky od Alverde a vyrážím. Mimořádně použiju také rtěnku nebo korektor, též od Alverde. Sprchový gel a šampón mám (a Jonáš také) od firmy Urtekram a na ty nedám dopustit. Místo krému používám jenom kokosový olej. Zuby si čistím kartáčkem z bambusu a ajurvédskou pastou. Po deodorantu jsem se sháněla hodně dlouho. Ty přírodní mají tu ne/výhodu, že neobsahují hliník, a tím pádem nezadržují pot, což je v konečném důsledku dobře, protože tělo se tak při pocení zbavuje nečistot. Seznam netestované kosmetiky naleznete např. ZDE.

DOMÁCNOST
Jako správná hospodyňka nejen pro pírko přes plot skočím, ale také se snažím zajistit čistou domácnost s ohledem na životní prostředí. Na mytí nádobí, záchodu a koupelny používám výrobky značky Ecover. A zrovna minulý týden jsem v eshopu Essential nakoupila podle knížky Děláme si to doma sami složky na výrobu tablet do myčky, pracího prášku a gelu. Samozřejmostí je třídění odpadu – plast, sklo, papír, baterie, elektro.


 INTIMNÍ HYGIENA
Co se týče intimní hygieny, již tři roky používám menstruační kalíšek a teď nově i látkové intimky. Nevytvářím tak tuny odpadu, který se rozloží za 200-400 let, a navíc je to pro mé tělo mnohem pohodlnější.

OBLEČENÍ
Nekupuji nic z kůže, kožešiny, vlny a hevábí. Největší problém jsem měla nedávno při nákupu zimních bot. Skoro všechny, které se mi líbily, byly kožené. Nejhorší je, že přesně to lidi vyžadují a ještě se chlubí, jak si koupili nové kožené boty za dva tisíce v akci.
 
TĚHOTENSTVÍ A MATEŘSTVÍ
Závěrečnou část bych ráda věnovala tématu mateřství. Pomalu, ale jistě své tělo připravuji na těhotenství a roli matky. Načítám různé informace, co se týče výživy a etické výchovy. Možná i proto jsem se pustila do projektu Vegmaminky, abych se více dostala do dané "problematiky". Momentálně se snažím své tělo vyčistit bylinkami a dodat mu všechny potřebné látky. Již od dětství mám v těle málo železa, proto jsem si před půl rokem na zkoušku pořídila koloidní železo s vitamínem C. Před týdnem jsem byla na kontrole a hodnoty železa i ferritinu mi poskočily nahoru. Nově jsem i pořídila veganský multivitamín a minerální přípravěk Pregnancy Essentials, který je vhodný před těhotenstvím, v jeho průběhu i při kojení. Před ním jsem doplňovala problémové živiny multivitamínem VEG1. Každé ráno k nim přidávam vitamín D ve spreji od firmy Vitashine, jelikož jeho hodnoty mám v těle také nízké, a pojídám dvě lžičky lněného oleje na doplnění omega 3. Zvýšila jsem ve stravě procento zeleniny a ovoce a několikrát týdně si dělám nabouchané smoothie.
Informace čerpám především z knížek, např. Vegan pregnancy, Radost ze zdravých dětí, Hravě o živé stravě, Průvodce začínajícího vegetariána, Makrobiotické těhotenství a péče o novorozeně a další.


Myslím, že se toho dá dělat ještě obrovská spousta, čím můžu jako žena šetřit přírodu. Zároveň se snažím získat co nejvíce informací, abych jednou jako matka předala dítěti můj etický pohled na svět a zachovala v něm přirozený soucit a lásku ke všemu živému, se kterými se narodí.


Claireh

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

4 komentáře:

Monis řekl(a)...

Moc pěkný článek :-) Mám to dost podobně, akorát já na to všechno přišla až tak nějak postupně :-) Nejsem na veganské stravě nijak dlouho, ale diskuze s konvenčními strávníky mě často naprosto deprimuje, lidi jsou fakt omezení (ale na druhou stranu já taky byla předtím zabedněná :-)), nedávno jsem slyšela argument maminky 10 měsíčního dítka, že bez živočišných výrobků by její dítě zemřelo hlady, a to zcela vážně... ale to jen tak na okraj :-)
Jinak hormonální antikoncepce jsem se taky vzdala asi nejdříve, pak přišla na řadu přírodní kosmetika (na Urtekram nedám dopustit! - třeba jejich baby řada je úžasná:-), ale mám spoustu oblíbených značek), menstruační kalíšek, eko čistící prostředky atd... Sice mám ještě mezery, ale pracuju na tom :-)
Jinak co se týče těhotenství, já do toho spadla tak nějak nepřipravená, takže na nějaké načítání, braní doplňků nebyl čas, a je fakt, že hodně mi chybělo železo... A teď s prckem nabírá tento životní styl úplně jiných obrátek a přibývají témata k řešení - kojení, strava, očkování, výchova, později asi školka, škola a taky kontakt s konvenčně se stravujícími maminkami a jejich dětmi...
A díky za tip na přípravek Pregnancy Essentials! Kojím a časem plánujeme druhé dítko a ač se snažím stravovat pestře, tak mám pocit, že to úplně nedostačuje, tak hledám, co bych si pořídila :-)

Unknown řekl(a)...

"Tak moc bych všem chtěla ukázat, co vlastně jí, ale nechávám je jít svou cestou, na které jim jenom ukazuji, jak to mám já a co mi vadí. Zbytek je na nich."
Neřekla bych to líp! :)

Unknown řekl(a)...

I když mě určite neznáte, Vy a Váš manžel mě moc inspirujete! Take bych chtěla najít takovou svou spřízněnou duši, jste krásný pár!

Claireh řekl(a)...

@Monis Děkuji :-) Holt s tím nic nenaděláme, žijeme v době, kdy je veganství stále bráno jako extrém a něco jiného odlišného. S tím těhotenstvím - člověk se stejně většinou naučí nejvíce za pochodu a tak člověk může mít načteno xx knížek a pak přijde dítě a neví. Takže si myslím, že si na velmi dobré cestě a fandím Ti :-)

Okomentovat