sobota 28. května 2016

Kniha Raw pro zdraví a krásu: dokonalá raw kuchařka


Autorka: Jitka Adamová
Název knihy: Raw pro zdraví a krásu
Rok vydání originálu: 2016
Počet stran: 216
Kde sehnat: Nakladatelství Smart Press, s.r.o.

Předlouhá byla cesta k téhle nové kuchařce, kdy jsme se s Jituškou snažily potkat a stále nám nebyl osud nakloněn. Nakonec mi publikaci zaslalo samo nakladatelství. Pevně věřím, že se s autorkou přece jenom někdy potkáme. :) Musím uznat, že mě knížka získala na první pohled. Miluju design, který vládne celým Smart Pressem a přesně takhle bych si nechala knihu vydat i já. To jsem ještě nevěděla, co mě čeká uvnitř.

Úvod je věnován příběhu o autorčiné cestě k raw stravování. Nebudu tajit závist Jitčiné návštěvy Bali na kurzu přípravy živé stravy a budu doufat, že mě jednou takové štěstí potká taky.

V první kapitole vás Jitka uvede do tajemství raw food. Velmi mě překvapila historie tohoto stravování, které sahá až na počátek 19. století. Pokud máte otázky týkající se raw stravování, můžete mrknout na odpovědi na ty nejčastější z nich, které najdete na celých čtyřech stránkách. Následují tipy, co teda jíst, a doporučení, čemu se radši vyhnout. Na závěr této kapitoly se výborně hodilo připomenutí, že zdraví není jen o jídle, ale o dalších aspektech života např. relaxace, pohyb, sebereflexe.

Druhá a třetí část je věnována přechodu na syrovou stravu, změnám psychickým a fyzickým, které můžete pociťovat, radám, jak se vyhnout začátečnickým chybám apod. Zmíněny jsou základní zdroje minerálů a bílkovin. Líbí se mi přehled rostlinných nápojů a popis jejich zdravotních výhod a taky se mi velmi hodí tipy, jak konzumovat ovoce nebo jak klíčit semínka, luštěniny atd. A jako barevná tečka je tu Raw pyramida!

Pokud s raw stravou začínáte, určitě se vám bude hodit seznam nádobí a nástrojů, které se hodí na přípravu pokrmů a hlavně stručný přehled surovin. V 5. části se můžete nechat inspirovat, jak postupovat týden za týdnem a k tomu vám poslouží vzorové jídelníčky.

Ráno začíná sladkou snídaní, alespoň v této kuchařce. Najdete tu ovoce na různé způsoby – jako krém, marmeláda, kaše apod. Pro mě supr ispirace, protože sušených kaší Nomina už mám plné zuby. :) 

Čím udělat radost hostům nebo čím začít hlavní jídlo? Recepty na zeleninové chipsy, mandlový sýr, krekry apod. vám pomůžou v rozhodování. Polévkám je věnována velká pozornost, a proto je výběr rozmanitý. Já mám tu nevýhodu, že je nemám ráda studené, ale pořádně horké, ať mě zároveň zahřejí. V létě to může být ale zdravé osvěžení.

Ke lněným krekrům v přechozí kapitole se jistě budou hodit dipy, které se nacházejí v další receptové části. Můžete vyzkoušet např. masala dip, tzatziki nebo hummus z naklíčené cizrny.

Většina lidí si představí pod pojmem raw food salát. Já se přiznám, že nejsem jejich moc velký fanoušek. Miluju klasický okurkový, rajčatový a Jonáškův výborný salát s  tofu ala balkán, ale jinak je moje kreativita na bodu mrazu. Takže o této kapitole můžu jen říct, že je zde spousta inspirace.

A hurá na hlavní jídla! Je tu opravdu z čeho vybírat. Když pominu klasiku – cuketové špagety, raw hamburger a raw pizza, skrývá se zde i vánoční salát s filetkami, brokolickové krokety nebo mrkvové sushi.

Jako vždy se nejvíce těším na raw dezerty. A hned na první stránce jsem zůstala zírat na fialkový dort a nemohla pokračovat dál, jaká je to nádhera. I když po celou dobu listování touhle kapitolou jsem postupovala velmi pomalu a detailně jsem vše zkoumala. Raw donuty, tirawmisu nebo mandlové cupcaky? S touto kuchařkou není nic problém.

Poslední kapitoly jsou věnované smoothie, koktejům, šťávám a mlékám. Tady musím vypíchnout likér po vzoru Baileys, Café Latté nebo piňa coladu.

A jak knihu hodnotím? Jedním slovem: dokonalost! Grafika, fotografie, informace a recepty jsou naprostá pecka. Spolu s Hravě o živé stravě od Evičky Hájkové bude mým raw pokladem v knihovničce.




Claireh

Žádné komentáře:

Okomentovat