neděle 24. července 2016

Anketa: Jaké je to být vegankou v těhotenství?


Na Facebooku ve veganských skupinách stále probíhají diskuze, zda je vhodné a zvládnutelné být vegankou i v těhotenství. Je spousta veganek, které se bohužel rozhodnou v těhotenství přejít na vegetariánskou nebo ještě hůř konvenční stravu. A projít přitom těhotenstvím jako veganka je naprosto jednoduché, jak se dozvíte z odpovědí níže. Děkuji ženám, které se o své zkušenosti podělily, a věřím, že tak můžou být inspirací i pro další nastávající maminky.

Lenka

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
Vegankou jsem se stala postupně. Nejprve jsem rok jedla podle knihy Antonie Macingové. Pak mi přestalo chutnat maso a asi půl roku jsem byla vegetarián a pak přišlo veganství. Tak nějak náhodně, bylo mi po mléčných výrobcích těžko, a tak jsem je z jídelníčku vynechala. Až po té jsem si začala uvědomovat i ty věci kolem. Jako dcera zemědělce jsem měla dost věcí brané jako běžnou věc, třeba zabíjačku. Dnes když jdu do kravína, vidím věci, co jsem dříve neviděla. A myslím, že celkové zvířata a přírodu vnímám silněji. Mé těhotenství je na začátku. Jsem v prvním trimestru. Mám komplikace, ale nesouvisí s veganskou stravou, ale poruchou srážlivosti krve.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? A jak jsi je řešila?
Nemám žádné problémy s nedostatkem vitamínů. Ba právě naopak mě kupříkladu na hematologii chválili, že mám perfektní stav železa, i když jsem krvácela. Přiznávám, že jím vitamíny pro těhotné.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Aby se veganství v těhotenství nebály. Ba naopak :-)

Lucie

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
K veganství jsem se dostala na Erasmu v Lipsku. Dlouho jsem k tomu měla duševně nakročeno, ale neměla jsem na to vůli. V Lipsku jsem s jednou vegankou bydlela, brala jsem to jako impuls. Moje těhotenství bylo bez problémů. Jen na přelomu 3.4. měsíce jsem byla nějakou dobu jen na syrovém ovoci a zelenině, nemohla jsem jíst nic jiného, bylo mi zle. Přibrala jsem celkově cca 15 kg, po šestinedělí mi zbyla asi tři kila, která jsem shodila později. Ještě tři týdny před porodem jsem chodila do práce, nachodila jsem tam 7-10 km denně. Do toho studuju, byla jsem tedy od rána do večera ve škole nebo v práci.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Měla jsem málo železa. Trpím na jeho nedostatek od malička, mám to dané geneticky, moje matka je anemická celý život. Brala jsem tedy železo v tobolkách, velice jsem omezila kávu a čaje. Při svém způsobu života jsem jich vypila dost.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Já jsem jedla tak jako dřív, jen jsem pro jistotu brala těhotenské vitamíny (a pochopitelně B12), kdyby náhodou něco. Měla jsem dost hektický život a občas moje životospráva nebyla ukázková. V 8. měsíci jsem taky hodně podléhala těhotenským chutím (hromada sladkostí a bílého pečiva). Myslím, že není nutné si na něco dávat pozor. Těhotenství není nemoc, tělo si případně řekne o to, co potřebuje. Rozhodně ale není třeba se přejídat, není proč jíst za dva. Jediné, co bylo nepříjemné, byla společnost. Několikrát mi bylo řečeno, že porodím postižené dítě nebo že potratím. To není zrovna to, co chce nastávající mamka slyšet. To bylo opravdu nepříjemný.

Monika

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
K veganství jsem se dostala hlavně přes přátele a svoji práci. Začala jsem jako vegetariánská kuchařka, což mě díkybohu dohnalo až k veganství. Mé těhotenství doposud probíhá bez komplikací. :-)

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Žádné problémy se nevyskytly a krevní testy vždy dopadly výborně.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Důležitá je podle mě pestrost jídla a jíst ho vědomě. Dělají mi moc dobře ovocné a zeleninové šťávy nebo saláty a lehká jídla.

Michaela

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
Začala jsem se zajímat ve chvíli, kdy jsem cvičila a posilovala. Těhotenství bylo naprosto bez problému.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Ne.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Ne.

Nikola

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
Na veganství jsem přešla z 6 let trvajícího vegetariánství a přišlo to tak nějak samo s dalšími informacemi. Těhotenství probíhá zcela v pořádku a stále jsem hodně aktivní. Na začátku mě trápily silné nevolnosti, ale měsíc jsem to přetrpěla a teď jsem bez problémů.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Po rozboru krve u gynekoložky jsem byla pochválena, že mám vše v pořádku. Je pravda, že některé prvky jsem občas doplňovala, pokud jsem jich přes den nesnědla dostatek ve stravě (B12, kyselina listová, omega 3 a 6, vápník, železo).

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Hlídat si pestrost stravy, dostatek bílkovin a všech ostatních látek a pořádně si to období užít. :)

Markéta

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
Po letech vegetariánství jsem došla k tomu, že tím z pohledu zdraví, etiky ani ekologie to není uspokojivé řešení, a přešla jsem na veganství. Velmi mi k tomuto rozhodnutí pomohlo těhotenství, mateřství a kojení první dcery.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Neměla jsem žádné problémy, těhotenství i porod bez komplikací.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Především na gynekologa, porodní asistentku a místo porodu. Být v péči někoho, kdo nás nedokáže alespoň tolerovat, je více na škodu než k užitku. Tohle mi přijde těžší a větší úkol, než si pohlídat pestrou veganskou stravu (dnes je i spousta veganských multivitamínů pro těhotné).

Lucie

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
K veganství mě ještě dlouho před těhotenstvím přivedla hlavně touha po hezčí postavě a zdravějším těle, etická stránka věci se mě začala dotýkat až trochu později. Kromě problému níže bylo moje těhotenství velice příjemné, a pokud bych si nemusela koupit větší tričko, vlastně bych o něm ani nevěděla. :) Do práce jsem chodila až do porodu, netrpěla jsem depresemi, nezůstala mi jediná strie, nebyla jsem unavená, naopak, zlepšila se mi pleť, vlasy i nehty. Dceru jsem bez problémů plně kojila do jejích dvou let.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Na konci prvního trimestru jsem začala trpět velkými nevolnostmi a nechutenstvím, které vyústilo až ve čtrnáctidenní hospitalizaci. Bohužel jsem musela intravenozně přijímat umělou výživu a brát léky proti zvracení, ale i lékaři mne ujistili, že to s veganstvím nemá žádnou souvislost. Musím dodat, že celý svůj život, a hlavně ten neveganský, mám potíže se zažívacím traktem, takže jsem podobné potíže očekávala. Jakmile se žaludek uklidnil, vrátila jsem se ke své obvyklé stravě, a to včetně množství jídla. Jíst "za dva" opravdu není nutné. Celkový příbytek na váze byl kolem 10 kg a z porodnice jsem se vrátila téměř se svou původní váhou. Celou dobu těhotenství se dcera vyvíjela bez jakýchkoli odchylek, porodní váha byla 3,5 kg.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Můj názor je, že v těhotenství, kdy vás opravdu hodně ovlivňují hormony, si tělo rozumně neřekne (jak se rádi všichni ohání tím "tělo si řekne, vem si, na co máš chuť"). Vůbec není nutné plácat páté přes deváté, naopak. Zapojte hlavu. Moje strava v těhotenství se vlastně nijak nelišila od té běžné. Jediné, co jsem suplementovala, byla kyselina listová.

Soňa

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
Dva roky vegan. Vejce a sýry jsem zhruba 3-5x do měsíce jedla. Být vegetariánkou a pak vegankou jsem se rozhodla z lásky ke zvířatům. Zdravotní aspekt byl jen třešničkou na dortu. Těhotenství bylo bez problému, jen nižší hladina železa. Měla jsem brát tabletky, z těch mi ale bylo špatně, takže jsem je brala jen zřídka.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Viz odpověď výše. Jen železo. Ale to jsem mívala nižší i jako masožravec.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Zajímat se o makrobiotiku, díky ní lze železo načerpat.

Karolína

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
Po patnácti letech vegetariánství. První těhu jsem byla vegetariánka, druhé a třetí už veganka, všechny těhotenství úplně normální, bez komplikací a problémů.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Nevyskytly, všechny krevní testy v pořádku.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Poslouchat své tělo, samo si řekne o to, co potřebuje. Vnímat i jemné signály svého těla. Jíst pestře a rozmanitě. Nenechat si okolím nakukat, že veganství je v těhotenství nebezpečné a dítě nebude mít tu správnou výživu, poslouchat své srdce. Nevím přesně, nakolik to souvisí s výživou, ale obě děti z vegan těhotenství měly hodně přes čtyři kila. ;)

Ester

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
Zhruba od 16 jsem nechtěla jíst maso, doma mě nutili, jinak jsem se mu vyhýbala, jakmile jsem začala pracovat, konečně jsem se stala vegetariánkou a byla jsem jí zhruba pět let, pak jsem si vzala ve zdravé výživě letáček o veganství a uvědomila jsem si, jak je vegetariánství nedostačující. Vegankou jsem asi pátým rokem, čili skoro 10 let bez masa, a světe div se, žiju. :) Mé těhotenství bylo po psychické stránce náročné, ale to nesouviselo s veganstvím, po fyzické stránce úplný standard.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Doplňovala jsem akorát multivitamín Veg1, hlavně kvůli tolik diskutované B12 (která může chybět i konvenčně se stravujícím lidem). Nic mi nechybělo.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Nevím o ničem, na co si dát speciálně pozor, pestrá strava je stará známá klasika, ale snad každý by měl jíst pestře. Rozhodně si stojím za tím, že pro opuštění veganského způsobu života v době těhotenství, kojení atd. není jediný důvod a už vůbec takový, jako jsou chutě. Těhotenství není nemoc ani pomatení smyslů, a pokud je někdo jednou veganem pro zvířata, ať na to nezapomíná. To je můj tip. :)

Katka

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
K veganství jsem se dostala úplnou náhodou. Sešlo se mi tenkrát víc podnětů k přemýšlení o tom, proč některá zvířata jíme a jiná milujeme až jsem se rozhodla přestat jíst maso. Během několika dní jsem si k tématu dohledala víc informací a rozhodla jsem se pro veganství. Veganství zřejmě i dost souvisí s mým následným těhotenstvím. Tou dobou to bylo už asi tři roky, co jsme se marně snažili o mimčo. Sice jsem během té doby třikrát otěhotněla, ale nikdy jsem těhotenství neudržela déle, než pár týdnů. A 11 měsíců po přechodu na veganství už jsem byla matkou :) 

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Ze začátku jsem trpěla velkým nechutenstvím. Žila jsem jen na banánech a hroznovém vínu. Proto jsem užívala ještě vitamíny, které ani nejsou veganské, proto je tu ani nebudu zmiňovat. Tenkrát jsem s veganstvím začínala a nějak mě vůbec nenapadlo řešit složení tabletky, kterou mi předepsal gynekolog. Od konce prvního trimestru jsem užívala Veg1 a ke konci těhotenství mi doktor předepsal Magnosolv - zdálo se mu v 37. týdnu, že se začíná blížit porod, nakonec to ale do 39. vydrželo. :) Všechny krevní testy jinak byly v pořádku a neukázaly žádný nedostatek.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Hlavně si věřit, že všechno děláte správně, pro klid duše nastudovat něco o výživě. Určitě je super brožurka pro těhotné ženy, kterou naleznete volně ke stažení na www.soucitne.cz, pak knížky Průvodce začínajícho vegetariána a Radost ze zdravých dětí. Jezte kvalitní čerstvé nezpracované potraviny, přijímejte pravidelně omega 3 mastné kyseliny, hodně listové zeleniny, doplňujte B12 a hlavně se nestresujte a užívejte si to. :)

Eva

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
K veganství jsem se dostala po 15 ti letém vege stravování a zatím mé vegan stravování (i těhotenství) je to nejlepší, co jsem pro své tělo (a zvířata) mohla udělat. :) Na vege stravě jsem bohužel neřešila, co jím a jestli jím správně... takže občas smažák, či rohlík se sýrem to "jistil". Jako vegan se mám více ráda, přemýšlím nad tím co jím, co potřebuji, neodbívám se. Jím spoustu ovozel, luštěnin, ořechů. Vegan maminky jsou podle mě nezodpovědnější, co se týče hlídání si jídelníčku.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Krevní obrazy a jiné výsledky mám v pořádku. Doplňuji Veg1, kde je hlavně B12.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Když se bude jíst vyváženě, tak si myslím, že problém nenastane. Znám spoustu konvenčně stravujících se těhu maminek a ty vůbec neřeší žádné omega, vápník, bílkoviny a stravují se dále koblihami, pochoutkovým salátem, buřtem, hranolkama... a kde tady je plnohodnotná bílkovina, železo, omega kyseliny, vápník? :) Jediné, co možná řeší, je nedostatek železa, z toho vyplývá, že ta jejich strava není vyvážená. Takže se vegan stravy nebát. :)

Kristýna

1) Jak ses dostala k veganství a jaké bylo/je Tvé těhotenství?
Od dětských let jsem byla obrovským milovníkem i ochráncem zvířat, ale stejně jako většina lidí jsem i já byla vychovávaná v bublině nevědomosti a naprosté neinformovanosti. Oči jsem otevřela, až když jsem před 6 lety potkala svého současného muže, který byl před naším seznámením již 10 let vegetarián. Po pár rozhovorech s ním jsem neváhala ani minutu. S přechodem na vegetariánskou stravu jsem se v této oblasti začala čím dál více vzdělávat, rozšiřovat si obzory, až jsem přibližně po roce vegetariánství narazila na přednášku amerického aktivisty Garyho Yourofskyho a po jeho přesvědčivých slovech jsme se s manželem stali vegany. Před šesti měsíci jsem otěhotněla, ale ani na okamžik jsme nezapochybovali, že by veganská strava pro mě i pro naše dítě měla být nevhodná. Troufám si říct, že zdravě i pestře jsme se stravovali ještě před mým otěhotněním, takže jsem si s jídelníčkem příliš hlavu nelámala. Celých 6 měsíců se na veganské stravě cítím naprosto skvěle.

2) Vyskytly se v těhotenství nějaké problémy související s nedostatkem určitých vitamínů, minerálů? 
Po prvních krevních testech na počátku těhotenství jsme se dozvěděla, že mám pouze mírně snížené železo, ale byla jsem ujištěna, že nedostatkem železa trpí v těhotenství opravdu nemálo žen, a to samozřejmě i konvenčně se stravujících, takže to s veganskou stravou nemělo nic společného. Tuto situaci jsem řešila doplňováním železa vitamíny, nicméně zpětně bych se nyní více zaměřila na skladbu jídelníčku a zapojila potraviny bohaté na železo, protože ten deficit byl opravdu jen lehce pod hranicí a vitamínovými doplňky bych to již neřešila. Ještě bych doplnila, že má gynekoložka o mém veganském stravování ví a od začátku s tím neměla sebemenší problém, za což jsem velmi vděčná.

3) Máš nějaké tipy pro těhotné veganky? Je zde něco, na co si dát pozor?
Všem těhotným vegankám bych poradila, ať hlavně nemají obavy a nenechají se v tomto hormonálně a emočně vypjatějším období zlomit svým okolím, rodinou nebo lékařem. Není opravdu čeho se obávat, pouze bych doporučila doplňovat vitamín B12 a do svého jídelníčku zařadit větší množství listové zeleniny. Dále se snažit jíst pestře a samozřejmě zdravě, ale nebýt striktní, a když je chuť, tak se nebát dát si jednou za čas prostě pytlík brambůrek nebo pořádně velký a sladký kus veganského dortu. :-) A co je nejdůležitější – hlavně nikdy nezapomínat na zvířata, proto to jsme přece tím, kým jsme.

Žádné komentáře:

Okomentovat