neděle 31. ledna 2016

Anketa: Veganství v partnerství a při výchově dětí


Výsledky ankety, kterou jsme vyhlásili na konci prosince, jsou velmi různoro, a proto jsme nenašli způsob, jak z nich vytvořit přehledný graf. Pokusíme se tedy vypíchnout alespoň pár zajímavostí. Překvapilo nás, že spousta párů nad dětmi neuvažuje a někteří je dokonce vyloženě nechtějí. Pokud by přesto děti měli, tak se většinou shodovali na veganském stravování, i když se vyskytly páry, které by dítě raději krmily konvenčně. Buď z důvodu strachu, že by mu veganskou stravou nezajistily vše potřebné, nebo z důvodů rozdílného názoru rodičů. Také v hrstce partnerství se občas objevily kvůli veganství neshody.

A jak to máme my? Jelikož jsme oba dva vegani z etických důvodů, nedovedeme si představit jinou variantu, než dítě vést k tomu samému. Od těhotenství přes kojení až po školku a školu. Spoustě lidem může připadat, že se dítě nerozhodne svobodně a svévolně, ale do určitého věku za něj je vždy zodpovědný rodič. A my mu chceme ulehčit pozdější rozhodování právě tím, že ho nebudeme zbytečně učit chuťové (a i psychické) závislosti na mase, sýrech a dalších živočišných produktech. Navíc tak učiníme v souladu s naším přesvědčení, za kterým si stojíme. Možnost, že by tomu bylo obráceně, se nám jeví zcela absurdní. 

Otázky a odpovědi dotazovaných si už prohlédnete níže.

1. Pokud jste sami vegani, je váš partner také vegan/vegetarián, nebo se stravuje konvenčně?
2. Pokud se každý stravujete jinak, jak to řešíte?
3. A jak to budete dělat, až se stanete rodiči?

JP: Určite keď budem mať rodiny, budeme b vegani alebo vegetariáni (budem záležať od partnerky). Poznám 1 vegansku rodinnu a dieťa je zdravšie oproty ostatným. Vegetariánske rodiny poznám veľa ih detí su zdrave inteligentné a šikovné. Príklad kamaráta je vegetarián od narodenia a už ma 20 rokov, keď bol na kontrole v 18 rokov, tak zdravia v poriadku jeho rovesníci už naju nabeh na cukrovku a iné civilizáce choroby.

KN: Myslím, že budu forever alone, pač prostě s někým, kdo jí maso, bych být nemohla... A děcka nechci, ale kdyby ano, tak určitě vegani, když koukám třeba na YouTube kanál "ninaandranda", strašne jim závidím, že byly takhle vychované.

VH: Já se stala vegankou před měsícem a něco. Dlouhou dobu před tím jsem nejedla mléčné výrobky a vyřadit maso nebyl problém. Manžel uznává paleo, takže se vážně moc neshodneme. Synovi (na konci ledna mu budou 2 roky) ale vařím já, takže jíme spolu vegan jídla. Ovšem když si manžel uvaří k večeři nějakou "paleo lahůdku" a malý chce ochutnat, nijak mu to nezakazuju. Je to jeho volba.

MH: 1. Je masozrout, ale domu mi to netaha. Prakticky kdyz jsme spolu, ji to co ja.
2. Mimo domov, pokud neni se mnou, si da co chce.
3. Diteti vyzivu resim ja. Pokud se samo rozhodne, az bude vetsi, ze chce jist napr. maso, tak mu branit samozrejme nemuzu a nebudu, ale bude obeznameno, co tomu predchazi, jaka je cesta od pocatku az do talire...

: 1. Můj patner jí podle toho, v jaké situaci se nachází, teď je měsíc doma a jí měsíc vegan. Dohromady s mým přechodem 2 roky jíme doma vždy vegan - nenakupujeme nic jiného, tak jsme se dohodli na začátku.
2. Pokud chce jíst něco jiného, tak mimo domov a sám.
3. Domácnost s dětmi bude veganská, to máme jasné.

NM: S pritelem jsme se nedávno rozesli z duvodu ja veg, on maso. Nedokazali jsme se shodnout na budouci vychove deti. On chtel byt pro dite ten vzor a ne ten spatnej, co ji kravicky. Do budoucna zivot s maso partnerem nevidim...

PK: 1. Oba vegani.
3. Zeleninove deti.

NK: Teraz priatela nemam, ale ked som mala partnera, tak bol konvencný jedoš. Ale doma sme sa stravovali len veg stýlom. Ranajky mal vegetarianske, ake chcel, a veceru som varila ja vegansku. V praci jedol, co chcel. Doma sme nikdy maso nepripravovali. Nechcem deti, takže rodicovstvo vyriesene. Ale keby som mala riesit rodicovstvo, tak by som si trvala na veganskom stravovani a vyriesila si to dopredu, aby boli kompromisy a ustupky vyriesene dopredu.

VB: 1. Ja vege 14 let, pritel maso ji normalne vsude. U nas doma ale maso neni.
2. Delame kompromisy, o tom je vztah - nejen vege, ale celkove, takze bych rekla, ze nas to posunuje dal a navzajem se inspirujeme o ruzne myslenky, ja nemenim jeho, on nemeni me, kazdy mame svou cestu.
3. Dcera 3 roky, vege od narozeni. Zeleninu a ostatni zboznuje, zviratka nepapa.

OH: 1. Vegan.
2. Vegan.
3. Vegan.

KK: Partner zatial vegetarian. Doma ale je to, co robim ja, takze doma je vegan, ale vonku jedava aj vegetarianske. Deti budu dufam tiez vegan, snad nam to nik nebude kazit.

VV: 1. Nevedu partnera. Avšak hypoteticky by mi to asi ani nevadilo, kdyby byl masožout. Jediná podmínka by z mojí strany byla, aby se mě on nesnažil přesvědčovat o tom, abych jedla maso, já bych mu asi necpala veganství. Ale pokud bych měla vařit pro nás oba, asi bych vyžadovala, aby to respektoval... v případě společného bydlení bych se asi pokusila přistoupit na to, že doma jíme oba vegansky a mimo domov ať se stravuje jakkoli. Nejspíš bych udělala i ústupek chodit případně do "normálních" restaurací, aby se partner najed. 
3. No a děti, to je hodně složité téma.... děti neplánuju, ani po nich moc netoužím. Říkám si, že v případném těhotenství bych poslouchala svoje tělo a jedla to, co by si řeklo, a nejspíš bych potom postupovala tak, že co jsem jedla v těhotenství, to bych se snažila dát dítěti. Je to opravdu otázka, jestli dítě stravovat vegansky od malička, nebo mu dávat maso apod. Nezjišťovala jsem to a ucelený názor na to nemám, zdá se mi, že každé má své pro a proti.

: 1. Já vegetarián od školky, zvracela jsem po každém vnuceném mase od mala. Teď vegan 4. rokem cca. Chlap vegetarián od mala, stejný případ (ryby má rád ).
2. Vařím denně jemu vegetariánská. Sýry všeho druhu vyrábí babi, tvaroh i máslo. I med, děda má včelky. Vajíčka taky od babi. Zásadně nic z těchto produktů nekupuji v marketech.
3. Děti určitě budou v alternativní školce i škole, tam by strava neměla být problém... Jinak ještě netuším, zda budou úplně vegan. Bude záležet i na partnerovi a na tom, kde a jak se budou vzdělávat a tudíž možná i stravovat. Uvidíme.

JK: 1. Oba se stravujeme vegansky a snazime se co nejmene nakupovat cizokrajne suroviny. Uz si ani nedokazu predstavit, ze bych mela spat vedle cloveka, ktery zije z utrpeni jinych.
3. Otazky rodiny neresime a deti neplanujem, ale kdyby se omylem stalo, tak bych sve deti urcite vedla k rostlinne strave. Ale asi by mi nevadilo davat jim vajicka od zachranenych slepic. Bylo by to pro me asi schudnejsi, nez je cpat farmaceutickymi doplnky stravy.

PK:  1. Přítel masožrout, za týden se k sobě stěhujeme, žádné mrtvoly v bytě, doma bude jíst vegansky. Ale jestli si někde jinde dá maso, nic s tím neudělám. Všechny informace má, jak se k tomu postaví, je jeho věc. Musí k veganství dospět sám, nutit ho nemůžu.
3. Děti nechceme, ale kdybychom někdy měli, tak vegansky.

SL: 1. Manzel prechadza na veganstvo, verim, ze sa mu to podari.
2. Kym sa stravoval vegetariansky, bolo to len mimo domu.
3. Dieta budeme vychovavat vegansky, i ked on si mysli, ze bude chciet skusat aj neveg veci a ze jej to dovolime. A ja si myslim, ze bude dost mudra na to, aby ju to nijako nelakalo, kazdopadne realita jej bude vysvetlena.

: 1. Pritel papa vsechno a ja ho respektuji stejne tak, jako on respektuje me stravovani... Kdyz sme spolu zacali, jedla jsem vsechno. A on to prijal velice krasne a vari pro me stejne skvele a s laskou jako pro sebe, i kdyz z tofu.
3. Az budu jednou maminka, tak budu jist zase vse, aspon po dobu kojeni a tehotenstvi... To, ze me je hej, neznamena, ze to male bude taky ok a nehodlam ohrozit zdravi toho maleho. Az vyroste, sam si vybere stejne jako ja, jak se chce stravovat.

SK: Pritel je masozrout, ale doma ji vetsinou vegetariansky. Mame 11m syna, jidlo mu varim ja, takze papka vegansky, temer bezlepek, az na ovesne vlocky. Jestli bude chtit, az bude starsi maso, tak mu to nezakazu, ale urcite chci, aby vedel, odkud je, ze neroste na strome.

LJ: Parter je vegan, dítě vchováváme taky vegansky.

MJ: 1. Já jsem vegetariánka, přítel masožravec.
2. Navzájem se respektujeme, on mi nenutí maso a já mu nenutím třeba tofu, i když občas si se mnou něco vegetariánskýho taky dá.
3. Pokud budeme mít někdy děti, tak asi budu dítě vychovávat na mase. S tím, že bude mít víc zeleniny než masa a nechám ho, ať se v dospělosti rozhodne sám.

: Manžel jí maso, dítě už máme. Jelikož jsme rodiče oba a ne jen já, dělíme se s výchovou i v tomto, tudíž když jsem doma já, jí se mnou, když je doma s tátou, jí to co on. Když jsme doma oba, vybere si, co chce ona.
S manželem se hádáme téměř každý den, co se jídla týče. On všelijaéké náhražky masa do pusy nestrčí, a když už jo, tak řekne, že to je hnusný (i kdyby mu to chutnalo), zeleninu sní maximálně tak cibuli, jinak jen maso, vajíčka, hranolky a nic jinýho. Vaří si sám, protože když jsem něco udělala já, tak mi řekl, že to jíst nebude, že neni králík, takže prostě každej vaříme sobě. Když se pohádáme, tak i řekne, že to neni vůbec tak, jak mu pouštím ty videa, že to je maximálně někde v cizině, ale ne u nás. Pak většinou začnu bulet a vypadne ze mě něco jako "tak hlavně že se nažereš" nebo že nechápu, jak někdo muže bejt tak bezcitnej jako on. Pak se o tom už nebavíme a děláme, že nic. Jindy zas řekne, že mi to moje veganství leze na mozek, když se mu nelíbí něco, co já řeknu a s čím on nesouhlasí, i když se to týká uplně něčeho jinýho. No prostě bezva.

: 1. Já jsem veganka, přítel byl masožravec, teď je vege a chystá se na vegan. Nic sem mu nenutila, ale naštěstí sem si vybrala dobře, člověka s mozkem a srdcem na pravým místě. Stravu řešíme jednoduše, zákaz masa v bytě (teď už je to jedno:-)) a max mu dám do toastů sýr, ale to minimálně. Za půl roku, co spolu bydlíme, jsem to udělala 2x.
3. Až budeme mít děti, budou se stravovat vegansky. Samozřejmě, přece nedám dítěti jed na krysy...

JT:  Pritel byl masozravec, ted je pescaterian a nez budeme mit dite, tak bude vegan, nebo zadny dite proste nebude, nejsem blazen. Doma ji pouze vegan a i do prace dostava krabicky s vegan jidlem, nebo se prijde najist domu, takze tech ryb uz stejne moc nesezere...

HM: 1. Oba jsme vegani.
2. Tim odpada druha otazka.
3. Pokud bude dite, bude vegan s nami.

ŠK: Jsem vegan, přítel je masožravec, ale doma vařím jen vegan stravu a ta mu chutná. Pokud spolu někam jdeme, pak jedině do vegan restaurace. Respektuje moje veganství a podporuje mě, za což ho mám moc ráda. Naše děti, tedy starší dcerka, jí zejména vegan stravu, když je doma, ovšem u babičky a ve školce ne. Nutit do veganství ji nebudu, dojde si k tomu snad časem sama, když ji vysvětluji, jak se věci mají a vidí můj příklad. Náš nejmladší dvouměsíční je zatím na mléku.

BRCH: 1. Já vegan, partnerka vegetariánka stravující se vegansky.
2. Tím pádem nic.
3. Jestli někdy budeme mít dítě, bude vegan.

HH: 1. Oba vegani.
2. Když byl muž vegetarián, tak se doma stejně stravoval vegansky a jen jsem v podstatě čekala, než mu to dojde a naučí se v práci říkat, že už nejí nic.
3. Pokud se rozhodneme mít děti, budeme je samozřejmě vychovávat s úctou ke všemu živému - a to jinak než vegansky nejde.

KB: 1. Přítel je vegan, bývalý je taky. Pochybuju, že bych zvládla žít s masožroutem, který s tím odmítá něco dělat, je to pro mě rozhodující rys osobnosti.
2. -
3. Děti nechci. Kdybych je náhodou měla, vychovávala bych je vegansky.

: 1. Vegan.
3. Vegan.

KS: 1. Doposud vetsinou to vegan nebyl.
2. Neresim to.
3. Zadne deti nebudou.

LK:  1. Stravujeme se stejne (v dobe, kdy partner jeste maso jedl, jsme meli dohodu, ze kdyz ho chce, musi si ho koupit, uvarit a umyt po sobe vsechno nadobi, nebo si ho dat v restauraci).
3. Deti mame a stravuji se stejne jako my.

MT: Manžel maso je, deti tiež. O tom, že jedia zvieratá, vedia. A ja maso nejem, takže pripravujem všetko 2x.

MB: 1. Pritel je vegan v podstate od zacatku naseho vztahu. Asi mesic trvalo, nez se zacal orientovat a vyresil si to doma s rodinou. Ted jsme vegani oba a je to skvele.
3. Deti budou vegani. Doma je to jasne, na babicky a pribuzne budu tlacit. Kdyby mi dite krmili masem, mela bych s tim urcite velky problem. Pritel se trochu bojí, jak se budou stravovat ve skole. Ale ja to nechavam byt. Myslim, ze obavat se takhle dopredu je zbytecne. Navic doufam, ze za tech cca 10 let uz to tu bude rozumnější.

RT: S masožroutkou bych dnes už neztrácel čas, lidé se můžou změnit, ale taky nemusí a riskovat, že zůstanu zaseknutý ve vztahu se člověkem, který je ochotný ze své pohodlnosti neslevit ani za cenu týraní živých tvorů, je pro mě nepředstavitelné. No a v žádném případě nechci riskovat, že by do mých dětí někdo začal cpát maso! Ne, raději budu sám než s někým takovým. Veganství je zkrátka kritérium číslo jedna při výběru partnera.

XZ: 1. Partner se stravuje vegansky, ale u něho doma má maso (jezdí tam jednou za 3 měsíce), ale teď mi psal, že maso neměl, takže se snaží alespon vegetariánsky.
3. Bavili jsme se o tom s přítelem a říkal, že to bude na mně, ale uvidíme.

MK: 1. Vegani.
2. -

ŠB: 1&2. Přítel jí maso, ale když jsme spolu, vaříme si vegansky nebo jdeme do restaurace na veganské jídlo. Nemá s tím problém, a dokonce mu to chutná víc než nevege jídlo, sám už maso začal omezovat a chce ho vypustit z jídelníčku úplně. Vzájemně se tolerujeme.
3. Na děti je ještě hodně času, ale maso jíst určitě nebudou.

MS: Oba jsme vegani, dcerka též.

KH: 1&2. Partner jí občas maso (hlavně při obědech v práci), ze zdravotních důvodů nejí mléčné výrobky. V době, kdy jsme spolu, tak se stravujeme vegansky. Aktivně pro mě hledá restaurace a vaří, takže myslím, že kdybychom spolu bydleli, tak bych mu časem i ty obědy rozmluvila.
3. Děti zatím neplánuju. Dělala bych jim doma veganské jídlo a později je asi nechala se rozhodnout, jestli mimo domov chtějí jíst živočišné výrobky - samozřejmě až od věku, kdy by dobře chápaly, co za nimi je. Jenomže co se školkou a ZŠ? V Česku bude asi fakt extrémní tlak na to, aby se tam děti stravovaly konvenčně nebo "maximálně" vegetariánsky se spoustou mléka. A je to pro mě jeden z důvodů, proč si hodně dobře rozmyslet, jestli bych ty děti do takového prostředí chtěla přivádět.

SW: 1. Partner se stravuje konvenčně.
2. Řešíme to tak, že já na něj ječím a on je pak smutný a jí maso potajnu. (Schovat si šunku pod sýr na rohlíku byl tvůrčí top.)
3. Budeme to řešit tak, že já budu ječet nejdřív na něj, a až bude dítě dost staré, tak nejspíš i na dítě.

LSJ: 1. Přítel jí konvenčně.
2. Často vařím veganskou verzi pro oba nebo udělám obě varianty s masem i bez.
3. Děti plánujeme a zatím jsme domluveni, že je nebudeme cpát mléčnýma výrobkama, maso časem nechám asi na nich. Když budou chtít od tatínka, nebudu jim bránit. Je to možnost volby... Ale já ho doma budu vařit minimálně.

KG: Stravujeme sa rovnako, eticky, a nase deti sa budu samozrejme tiez tak stravovat.

IT: Já rok vegan, mladší syn také vegan, žije ve Skotsku, domů jezdí 2krát za rok, tak to mu podstrojuji a mám radost, jak mu chutná. Manžel a starší syn masožrouti, takže vařím dvakrát, ale snažím si to nějak ulehčovat, takže polévky jsou vesměs veganské pro všechny. Je to těžké pracovat s masem, abych to vůbec dokázala, musím si v podvědomí vytvořit takovou clonu. Moji masožrouti ale ochutnávají moje jídla a i malé úspěchy se počítají, jako že třeba synovi chutná moje uzená polévka bez uzeného masa, jen s přírodním tekutým dýmem.

MK: 1. Jako vitariánka jsem úspěšně našla úžasného partnera vitariána.
3. Syn, 3 roky, je taktéž vitarián, maximálně má někde v restauraci vařený brambor nebo rýži. Prarodiče náš životní styl respektují, i když jsou sami všejedlíci. Na návštěvy a oslavy si nosíme jídlo vlastní, jsou k nám tolerantní. Pokud je syn na hlídání u babičky, chystám mu jídlo s sebou na celý den a babička ví, že mu může dát ořechy, zeleninu a ovoce. Pokud si není jistá, píše sms, zda může jíst to či ono. Když jdou spolu do města, ví, že syn miluje Ugo šťávu anebo raw tyčku ze zdravé výživy. Jsem šťastná a moc vděčná, že máme pochopení aspoň u nejbližších.

MKM: 1. Všežravec.
2. Doma nakupujeme a jíme veg. Zcela výjimečně si muž koupí maso/mléko/vejce. Venku se stravuje "normálně" (když s ním nejsem).
3. Syn jí jako já, občas někde ochutná něco neveg.
(4. Ano, jsem šťastná a rozhodně se svým mužem neztrácím čas!)

LF: Brzy poté, co byla u našeho prvního syna stanovena genetická vada, která mimo jiné vede ke zvýšenému riziku onemocnění rakovinou, jsem s manželem náhodou zhlédla dokument o epigenetice. Začala jsem se blíž zajímat o vliv stravy na zdraví. Postupně jsme začali z jídelníčku vynechávat maso, až jsme se přibl. na rok stali vegetariány. Nebyl to pro nás nějak velký problém, protože u nás vždy převažovala spíš rostlinná strava. Po přibližně roku vegetariánství u syna propukla alergie na mléčnou bílkovinu, tak jsem se začala víc zajímat o vliv mléka na zdraví a celkem rychle mléko vynechala. V souvislosti se změnou stravování a způsobu života jsem se začala zajímat i o ekologický dopad mého dřívějšího života a podmínky získávání živočišných surovin (velkochovy, krutosti na jatkách, sojové monokultury na krmivo, znečišťování životního prostředí...). Pak mě připadalo nelogické, jíst dál např. vejce nebo med a celkem rychle jsme přešli na veganství. Pokud chodil náš mladší syn do školky, stravoval se ještě "normálně", ale doma vegansky a sám chtěl, když půjde do školy, jíst jen vegansky. Starší syn si díky svojí alergii mohl od začátku do školy nosit vlastní jídlo (s potvrzením lékaře). Po nástupu mladšího syny do školy jsme si našli dětského lékaře vegana, který nám s radostí napsal potvrzení, že našim dětem doporučuje veganskou stravu.
Pro manžela nebyl přechod na vegetariánství nebo později veganství vůbec problémem. Jednak se o celou problematiku konzumace živočišných výrobků zajímal společně se mnou a jednak tvrdí, že ať uvařím cokoliv, tak mu to jednoduše moc chutná. Díky veganství jsme se také zbavili různých nemocí a neduhů (bolesti kloubů, hlavy, neustálá únava...). Teď jsme vegany přibl. 1,5 let, mladší syn od konce školního roku, půl roku. A nedovedeme si představit jiný způsob života.

THD: Ja i partner jime vsechno. Nase deti budou jist vsechno. Rodina i okoli nas respektuje. Bezstarostny zivot. Cajk

DS: Obaja sme vegani a aj deticky budu.

KK: Vegan, partner vegan. Nesnesla bych vedle sebe mrchožrouta, přijde mi to takové pokrytecké. Od rodiny jsem se taky odstěhovala, protože jsem se nemohla na ten hnus věčně koukat a cítit to v bytě. Navíc představa, že by to jednou můj partner cpal do dětí? Asi bych ho poslala na jatka samotného.

PV: 1. Veganka, přítel vegetarián. (A to jen kvůli tomu, co dostane od mamky - buchty, koláče - a taky, co si sám zakoupí, když se dostane do obchodu. Takže kdyby se vzdal sladkostí, tak by šel počítat mezi vegany.)
3. Dítě čekáme, a jestli půjde vše, jak má (kojení zejména :)), bude se stravovat vegansky. V pozdějším věku, až bude moct uvážit všechno sám, ať se rozhodne, jak to bude chtít.

EP: 1. Krátce single, nebyl vegan.
2. Jedl se mnou vegansky.
3. Dítě mám jedno veganský... bohatě stačí.


Claireh 

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

Žádné komentáře:

Okomentovat