pondělí 20. června 2016

Zkušenost s veg stravou v nemocnici


Necelých pět dnů jsem si poležel na kožním oddělení ve Všeobecné fakultní nemocnici kousek od Karlova náměstí v Praze. Díky tomu jsem se prvně setkal s přístupem k veganské stravě v podobném zařízení. Mezi dietami na výběr byla však pouze vegetariánská, a tak jsem musel úpravu jídelníčku řešit s dietoložkou, která se za mnou následující dopoledne po přijetí stavila na pokoji...

Nutno říci, že paní to byla vstřícná. Ohledně mého veganství nic neřešila (žádné proč? a jaktože?) a pouze oznámila, že v základu mají bohužel jen dietu vegetariánskou a co tedy tak jím. Samozřejmě hned následovaly možnosti jako čočka, rizoto se zeleninou, brambory s mrkví apod. Polévku mi zařídila tzv. "šlemovku", která údajně měla být bez živočišných přísad a zmiňovala jen, že obsahuje mrkev, rýži a ovesné vločky. Ale když jsem ji viděl uvařenou a hned v několika receptech na netu našel, že se tam běžně dává žloutek a máslo, tak jsem ji raději nechal. 

20g baleníčko Flory mini, které jsem dostával ke kukuřičným plátkům a chlebům, jsem zase raději vždy rozdal lidem, kteří seděli poblíž, protože jsem si nebyl jist složením výrobku. Ale co jsem až následně koukal, tak opravdu mléko neobsahuje. Při složení: Voda, rostlinné oleje a tuky (slunečnicový, lněný, palmový, z máslovníku), emulgátor (mono- a diglyceridy mastných kyselin, slunečnicový lecitin), regulátor kyselosti (kyselina citronová), vitamín (E, A, D), aroma, barvivo (karoteny) tak bude problém "pouze" s E471 (onen emulgátor), které může a nemusí být živ. původu, a doplněnými vitamíny, které mívají taktéž původ rozličný. (Např. varianta déčka D3 bývá z naprosté většiny živočišného původu, často se vyrábí z rybího tuku. D2 naopak vzniká ozařováním rostlinných zdrojů, kupř. hub, ultrafialovými paprsky. Bohužel to však z popisu výrobku nepoznáte.) Palmový tuk by v tomto případě byl asi to nejmenší. Nicméně těžko hodnotit - asi pořád lepší než margarín s mlékem, ale pořád tu je vnitřní dilema, když nevíte, jaký je přesný původ všech ingrediencí.

Hlavní jídla (obědy a večeře) však už byla v pořádku, většinou jsem měl u nich přímo rozepsané složení a zároveň bylo z pouhého pohledu vcelku zřetelné, že se zde mléko či vejce nacházet nebudou. Protože se vycházelo vždy úpravou z vegetariánské diety, o mase ani nemluvě. První snídani po hospitalizaci jsem vynechal, měl jsem něco svého a ještě nebylo dohodnuto, co že to jím, ale druhý den to byl podle všeho chléb Šumava s džemem a zmíněnou Florou. Na svačiny pak bylo většinou ovoce (jablko či banán). Ve středu - přičemž v nemocnici jsem byl od neděle pozdě večer - mě však čekalo velmi milé překvapení, které jsem vůbec nečekal:


Jak vidíte, dostal jsem ke dvěma krajícům Šumavy a džemu navíc bílý sojový jogurt a rýžové mléko! A to jsem si říkal, když jsem na snídani šel a jedna sestřička na mě procházejíc zavolala: Máte tam to mléko... to rostlinné, že asi špatně slyším. Nejspíše proto, že čočka i rýže je tak levná, tak zbyly peníze na tyto dobroty. Totéž rostlinné mléko jsem dostal i ve čtvrtek a v pátek při odchodu domů, prý jako dárek na cestu, jak řekl saniťák, který mi jej s úsměvem dával. I sojové jogurty se ještě objevily - dvakrát ovocný a jednou znovu bílý, což přišlo vhod, neboť jsem si jím mohl vylepšit jinak docela suchou rýži se sojovým granulátem.

Chuťově bych hodnotil jídla průměrně. Od nemocniční stravy se asi nedají čekat zázraky. Ačkoliv lečo, které jsem měl na jednu z večeří, bylo opravdu epesní, že jsem skoro i vyblízal talíř. Jinak často to bylo docela suché, na což si ale stěžovala i paní sousedící, která měla konvenční stravu s masem. Vzít si tam ale tak krabičku lahůdkového droždí, a asi by se děly zázraky. :) Z hlediska nutričního se také nejedná o nic převratného, protože v hlavních jídlech chyběly omílané bílkoviny, ty byly ve větší míře vlastně jen v hnědé čočce, která byla dva dny po sobě. Třeba sojového masa (granulátu) tam bylo v kombinaci s rýží dost poskrovnu a v rizotu s mraženou zeleninou, dušené mrkvi s bramborami nebo zeleninovém kuskusu byste bílkoviny hledali těžko. Zároveň ale porce byly obří, tak aspoň lehounce se něco vykompenzovat dalo. Navíc jsem měl donesené zásoby i od Klárky a rodičů (ovoce, krabičku zeleniny, patifu, rýžové krekry, veganský sýr...), takže na nedostatek stravy jsem si nemohl stěžovat. :)

Níže ještě znovu příklady jídel:

Snídaně
  • chléb + džem/Flora
  • chléb + sojový jogurt bílý/ovocný + rýžové mléko
  • chléb + jablečná přesnídávka + rýžové mléko

Svačiny (dopolední a odpolední, případně jako "druhá večeře")
  • jablko
  • banán
  • kukuřičné plátky s džemem/Florou (ty jsem dostal celkem snad 6x)
  • sojový jogurt bílý/ovocný

Obědy
  • polévka "šlemovka" / koprová polévka (obě nejspíše pouze vegetariánské, šlemovka se objevila na mém táce hned několikrát) +
  • hnědá čočka se smaženou cibulkou a kyselou okurkou (během pobytu 2x)
  • rizoto se sojovým granulátem

Večeře
  • brambory s dušenou mrkví
  • lečo s chlebem
  • zeleninový kuskus
  • rizoto s mraženou zeleninou 

K jednomu hlavnímu jídlu jsem navíc dostal plátky červené řepy, jednou půlku okurky a dvakrát nasekaný ledový salát. Syrové zeleniny však na mé poměry moc nebylo.


Jaké máte zkušenosti se stravou v nemocnici vy? Podělte se s ostatními se svými zážitky v komentářích!


Jonash

3 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Nemám zkušenost jako pacient, ale jako snaha nutriční dietoložky.. často mi tchýně vypráví s čím se v práci setkala a jak se zdokonaluje ve tvoření veganského menu pro pacienty.. Jinak my s manželem, jako vegetsriáni, máme jídlo z nemocnice moc rádi (jo, něco se nese domů).. jen se divím, že "Vaše" dietoložka nepopustila trochu té fantazie.. :-)

Unknown řekl(a)...

Ja jsem tenkrát ležela na chirurgii jen den po zákroku.K obědu mi přinesli dva plátky bílého toustoveho chleba a bramborovou kaší.K večeři rýži se zeleninou

Maja řekl(a)...

Tak ono v každé nemocnici vaří jinak.

Okomentovat