čtvrtek 8. září 2016

Vegtátové 1. díl: Tomáš s Kryštofem


Jméno: Tomáš, 29 let
Vegan: 5 let
Děti: Kryštof, 17 měsíců

1) Co je nejlepší na tom být tátou?
Jedna věc se nedá vypíchnout, je to spousta drobností. Nejvíc mi ale dělá radost sledovat Kryštofovy pokroky, zejména když se něco naučí "zničehonic". Dost mě také (příjemně) překvapuje, kolika věcem rozumí, i když ještě neumí mluvit.

2) A co je naopak ta největší výzva?
Nedostatek času. Mám docela náročnou práci a v podstatě veškerý volný čas se snažím věnovat rodině, takže mi moc nezbývá čas na vlastní záliby a zájmy. 

3) Jak Tě otcovství změnilo?
V návaznosti na předchozí otázku jsem musel osekat spoustu svých aktivit, případně na ně zcela rezignovat. Myslím, že se mi dost změnil i způsob myšlení - do všech "rovnic" nyní vstupuje rodina. Člověku to zkrátka změní systém hodnot a zcela zpřehází priority. Nedá se ale říct, že by člověku skončil život - spíš místo toho začíná nový, a když se s tím člověk srovná, tak je to přinejmenším stejně zábavné, jako ten předchozí život.

4) Co si myslíš, že je pro výchovu a péči o dítě nejdůležitější? (např. kontaktní rodičovství, přísná výchova, zásady, nevýchova atd.)
Přijde mi, že se poslední dobou roztrhl pytel s všelijakými koncepty a teoriemi, jak vychovávat děti, a já spoustu z nich buď neznám, nebo s nimi ne zcela souhlasím. Myslím, že nejdůležitější je, co nejvíc se snažit vžít do role dítěte a řídit se tím, co bych já na jeho místě chtěl. Z toho pak vyplyne drtivá většina zásadních věcí: trávit s dítětem co nejvíce času, dodávat mu dostatek podnětů, hodně s ním mluvit, brát jej pokud možno jako parťáka a sobě rovného, podporovat ho a obecně se chovat tak, aby si z mého chování mohl vždy brát příklad.

5) Jakou svou vlastnost bys rád viděl ve svém dítěti?
Asi zvídavost. :) Schopnost a chuť objevovat je asi ta nejcennější vlastnost, jakou může člověk dostat do vínku.

6) Jaká byla tvá cesta k veganství?
K veganství jsem se dostal přes svou ženu Ester, ale byla to cesta dlouhá a místy trnitá. :) Trvalo mi docela dlouho, než jsem veganství přijal. Ale rozhodně toho nelituju.

7) Co je podle Tebe obohacující na tom být rodičem veganského dítěte? 
Nemám moc s čím porovnávat, takže tam upřímně řečeno žádný rozdíl nevidím.

8) Jak u vás probíhá nebo bude probíhat podpora dítěte k veganství?
Na to je zatím v našem případě docela brzy - zatím pouze nečteme/nekupujeme některé knihy (občas se dost divím, co se v dětských knížkách najde...) a nekupujeme některé hračky. Až bude Kryštof větší, vysvětlíme mu, že zvířata jsou kamarádi a že jim nechceme ubližovat. Už teď má velmi dobrý vztah ke zvířatům, tak snad to vydrží.

9) S jakými reakcemi se ohledně toho, že jsi otcem veganského dítěte setkáváš mezi přáteli a kolegy?
Občas se setkávám s nějakými vtípky nebo všetečnými dotazy, ale to jsou spíš výjimky.

10) Jaké máš tři tipy pro ostatní veganské táty?
Aby byli trpěliví, shovívaví a komunikativní. A to nejen ke svým dětem.









1 komentář:

Okomentovat