pátek 30. září 2016

Kniha Zahrádka v květináči: Vypěstujte si na balkóně svou vlastní zahrádku


Autorka: Anita Blahušová
Název knihy: Zahrádka v květináči
Rok vydání originálu: 2014
Počet stran: 173
Kde sehnat: Nakladatelství Smart Press

Nejenže nám začal podzim, ale také se blíží zima a s tím i Vánoce. A já mám pro vás tip na skvělý dárek nejen pod stromeček. Knížka Zahrádka v květináči od české autorky a zahrádkářky Anity Blahušové se hodí po celý rok. Například teď jsem ji využila k tomu, abych si poradila se svými bylinkami na balkóně, přesněji s tím, jak je zazimovat. Anita má své webové stránky zahradamebavi.cz, kde najdete spoustu dalších zajímavostí. Musím říct, že se snad nenajde ani jedna kniha od Nakladatelství Smart Press, která by mě nezaujala svým vzhledem, a tato mě přímo oslnila. Ukážu vám, co v této velmi užitečné knize můžete najít.

"V případě všech začátků, stejně jako začátků v zahradničení, je potřeba seznámit se s pravidly a porozumět jim. Hned pak je můžete začít porušovat."

Na prvních stranách knihy vám autorka poradí, jak vůbec s pěstováním začít. Čeho se vyvarovat, co si zjistit, na co se zaměřit atd. Zmiňuje zde i to, jak je to s bylinkami ze supermarketu. Musím říct, že snad každá bylinka ze supermarketu nám uhynula. Anita radí, jak tomu buď předejít, nebo situaci alespoň oddálit. Líbí se mi i tipy pro zahradničení s dětmi, protože si myslím, že zapojení dětí do pěstování je úžasný nápad, a určitě jej budeme jednou taky praktikovat. O tom, že se některé květy dají jíst, jistě už každý ví. S těmi nejznámějšími a také s tím, na co si dát pozor, vás seznámí Anita v kapitole Jedlé květy.

Již dlouho jsem si říkala, že by bylo fajn pořídit si malou zahrádku blízko našeho bydliště, proto se mi myšlenka komunitního zahradničení moc líbí. I o tom je v knize pár řádků.

A teď už se můžeme pustit do pěstování. Začneme s výběrem nádob a nářadí, se kterým vám knížka pomůže. Dále si předpěstujeme sazenice a připravíme nádoby a zeminu. Vše je popsáno jednoduše a doplněno o obrázkový postup, což se speciálně mně nejvíce hodí. Pokud byste rádi ušetřili naše životní prostředí, existují různé možnosti – např. místo klasických nádob použít kartonové obaly od vajíček, krabice od mléka, vytvořit si vlastní hnojivo nebo zkusit takovou maličkost, jako je sbírání dešťové vody.

V knize také najdete seznam rostlin s repelentními účinky, tipy jak vysázet rostliny podle světových stran nebo jak se zbavit škůdců, jak zpracovat vypěstované bylinky, jak zalévat nebo jak dodat rostlinkám výživu a hnojení (anebo jakým zázrakem může být bylinkový čaj nebo kávový lógr). Kapitolu, kterou jsem teď nejvíce využila, je Zazimování balkonové zahrádky.

Největší kapitola se věnuje designu balkonové zahrádky. Je jich mraky a je jen na vás, která se bude u vás doma nejvíc vyjímat. Může to být anglický, asijský, francouzský, italský, středomořský styl nebo bylinky vhodné do koktejlu, do polévky, na grilování, na pečení a sladkosti, na ryby, jedlé květy, jedlý plevel, rajská zahrádka, salátová mísa, zelenina na jižní balkon, zeleninová směs, na hraní, pro malé pěstitele, pro alergiky, pro lenocha, babiččina zahrádka, citrusová, do stínu, do vázy, farmář... Je vidět, že si vybere ale opravdu každý.

Závěrečná kapitola obsahuje podrobné profily rostlin. Každý profil se skládá z informací o vytrvalosti rostlin, původu, kvetení, výšce, stanovišti, zálivce, zemině, přezimování, pěstování a použití, doplněné o nějakou zajímavost.

Kniha je naprostou peckou! Přesně něco takového jsem ve své knihovně potřebovala. Jsem totiž krapet pěstitel-lenoch, tak hledám vše, co je na pěstování nejjednoduší a nejužitečnější, a tím i návod, jak na to. Už teď je jedním z mých oblíbených kousků ve sbírce.


Žádné komentáře:

Okomentovat